W naszym artykule „Konosament a umowa czarteru" rozpoczęliśmy analizę relacji prawnych pomiędzy umową czarteru a wystawionym w związku z daną umową czarteru, konosamentem.
Żeglarstwo to jedna z dyscyplin, które do tej pory uważane są za sport elitarny, przeznaczony tylko dla nielicznych, mogących pozwolić sobie na znaczne wydatki. W tegorocznych igrzyskach w olimpijskim programie będzie sporo zmian, które mają zwiększyć widowiskowość i zainteresowanie młodzieży.
Nie mieć końca wydaje się sprawa z 2010 roku, gdy doszło do katastrofy z udziałem kadłuba luksusowego jachtu Graceful (obecnie Kosatka) , który zdaniem rosyjskojęzycznych komentatorów ma należeć do Władimira Putina. Choć oskarżony o spowodowanie wypadku kapitan polskiego holownika został uniewinniony przez sąd pierwszej instancji, tak śledczy jak i firma zarządzająca statkiem zaskarżyły tę decyzję. Stawką jest odszkodowanie liczone w milionach złotych.
Arbitraż w Londynie przyniósł niezwykle ciekawą i w zasadzie przełomową decyzję dotyczącą płatności za paliwo statkowe (bunkier) w ramach czarteru na czas [London Arbitration (28/22)]. Stwierdził on, iż w przypadku dostawy bunkru na statek znajdujący się w czarterze na czas, zarówno czarterujący jak i armator (właściciel rejestrowy statku/czarterujący bare-boat), będą solidarnie odpowiedzialni względem dostawcy paliwa za dokonanie płatności.
27 maja minie dokładnie rok od otwarcia Morskiego Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha w Szczecinie. W budynku przypominającym kadłub statku zacumowanego przy brzegu Odry jest pięć stref tematycznych, ponad 200 eksponatów (w większości interaktywnych), Planetarium oraz pracownie edukacyjne.
Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe –„contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
Pracownicy Damen Engineering Gdańsk przeprowadzili warsztaty dla międzynarodowej grupy studentów.
Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.
U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.
Kilkaset lat historii Gdańska w podziemiach remontowanego Żurawia. Podczas prac w zabytku odkryto przedmioty datowane od czasów średniowiecznych po XX w.
Rosja będzie mogła zbudować bazę na Morzu Czerwonym w zamian za wsparcie dla armii sudańskiej
Huti kontynuują ataki, ale bez efektów. Ich "sukcesy" są szybko dementowane
Statki badawcze Oceanograf i Oceania wypłynęły w rejs za koło podbiegunowe
Brytyjski okręt przechwytuje na Oceanie Indyjskim narkotyki o wartości 15 milionów funtów
W Gdańsku zatrzymano sternika pływającego bez uprawnień. Miał przy sobie narkotyki
Prezydent Korei Południowej zatwierdził eksplorację ogromnych złóż ropy naftowej i gazu