• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Świński cykl na kontenerowych falach. Jest dół, będzie górka [ANALIZA]

World Container Index (WCI) spadł w ostatnim notowanym tygodniu o 3,3%. To oznacza, że już szósty z rzędu spadają frachty na rynku przewozu kontenerów – informuje Drewry w najnowszym komunikacie.

30.07.2025, 12:26

W Chinach powstanie największa grupa stoczniowa świata. Fuzja najpewniej zatwierdzona

Światowe media podają, że szanghajska giełda prawdopodobnie zatwierdziła planowaną fuzję dwóch wielkich spółek stoczniowych: China State Shipbuilding Corporation (CSSC) oraz China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Jeśli połączenie dojdzie do skutku, powstanie największy na świecie stoczniowy konglomerat.

09.07.2025, 11:27
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

UE – Chiny – możliwe nowe otwarcie. Szansa dla stref gospodarczych i portów morskich

W 2024 r. Chiny były trzecim co do wielkości partnerem eksportu towarów z UE (8,3%) i największym partnerem importu towarów z UE (21,3%). Spośród krajów UE, przez Holandię docierał największy wolumen towarów na rynki przemysłowe i konsumpcyjne kontynentu europejskiego.

13.04.2025, 12:06
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

MSC na topie w Top 100 Alphaliner. Nowy lider oceanów i terminali kontenerowych

Zgodnie z prognozami flota MSC – Mediterranean Shipping Company – przekroczyła ostatnio pojemność 6,4 mln TEU. Gigant z siedzibą w Genewie posiada obecnie 20,3% udziału w globalnej flocie kontenerowców. MSC jest właścicielem 602 kontenerowców o łącznej zdolności do przewozu 3,4 mln TEU kontenerów – wyliczyli analitycy Alphaliner.

23.03.2025, 12:47
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Żegluga kontenerowa z zyskami w 2024 i niepewnymi perspektywami na 2025 r.

Linie kontenerowe osiągnęły sprzedaż netto 26,8 mld USD w III kw i wynik ten może być niewiele gorszy w IV kwartale 2025 r. Wzrost sprzedaży o 164% w porównaniu z drugim kwartałem ubr., to wynik trzeciego kwartału 2024 r. Wyniki ekonomiczne operatorów kontenerowców w 2024 r. są odwrotnością trendu obserwowanego w 2023 r., kiedy zyski spadały w ciągu roku, gdy zakłócenia po pandemii złagodniały, kończąc się stratą w wysokości 700 mln USD w czwartym kwartale – zauważa John D. McCown, niezależny ekspert żeglugowy.

09.01.2025, 20:27
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rosną floty armatorów kontenerowych i portfele chińskich stoczni. Północną Drogą Morską popłynie więcej statków

Ponad 7 150 statków może przewozić kontenery, z tego ponad 6 350 to statki przystosowane tylko do przewozu pojemników. W październiku 2024 r. flota ta, o nośności pond 369,2 mln ton, była zdolna przyjąć na pokłady prawie 31 138,5 tys. kontenerów TEU – podaje Alphaliner. Zmniejszony ruch w Kanale Panamskim i zagrożenia na Morzu Czerwonym sprawiły, że utrwalają się liniowe połączenia atlantyckie. Operatorzy logistyczni starają się zaktywizować północny szlak arktyczny wokół Rosji.

10.11.2024, 13:49
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Żegluga UE potrzebuje 40 miliardów euro rocznie na dekarbonizację i rozwój europejskiego klastra morskiego

Transport morski jest kluczem do bezpieczeństwa Europy. Europejscy armatorzy opublikowali 16 września swoje stanowisko w sprawie europejskiej strategii przemysłu morskiego, które należy zrealizować w ramach nowego porozumienia Clean Industrial Deal. Stocznia CRIST, Grupa ASE, UMG i polskie szkoły morskie mają potencjał by wesprzeć zmiany w europejskim transporcie morskim.

22.09.2024, 10:30
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

MSC w czołówce dzięki inwestycjom w używane statki

W ciągu ostatnich czterech lat MSC kupiło aż 383 używanych statków kontenerowych. Inwestowanie w jednostki z drugiej ręki znacznie umocniło pozycję firmy w branży transportu kontenerowego.

06.09.2024, 11:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konsolidacja w portach i na morskich szlakach. Polskie porty i terminale pod presją zmian

Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.

30.07.2024, 21:40
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.