Wszystkie statki, którymi płynęli członkowie polskiej delegacji, zostały zatrzymane przez siły izraelskie - przekazali w czwartek rano organizatorzy flotylli Sumud. Do Gazy zmierza dalej 29 jednostek, którym udało się uniknąć przechwycenia. MSZ Izraela poinformowało, że załoganci przejętych statków flotylli są w drodze do Izraela, skąd zostaną deportowani do Europy.
Globalna Flotylla Sumud płynąca z pomocą humanitarną jest ok. 120 mil morskich od Strefy Gazy, wpływa na wody, gdzie poprzednie flotylle były zatrzymywane. - Płyniemy dalej, niewzruszeni groźbami i szantażem - zadeklarował poseł KO Franciszek Sterczewski, który znajduje się na pokładzie jednego ze statków.
Siły morskie Izraela poinformowały w mediach społecznościowych o przeprowadzonych ćwiczeniach obrony wybrzeża, w kooperacji z siłami lądowymi. Prawdopodobny cel może zaskakiwać, gdyż, odbywa się to w okresie poprzedzającym kontrowersyjną, kolejną akcję aktywistów, którzy w ramach „flotylli” chcą dostarczyć pomoc humanitarną do Strefy Gazy i stworzyć morski korytarz pomocy. Po wcześniejszych zatrzymaniach na morzu nie brakuje obaw odnośnie tego, że Izrael użyje siły, by do tego nie dopuścić.
Finnlines wprowadził nową usługę Green Lane, dzięki której oferuje swoim klientom możliwość przewozu ładunków statkami zasilanymi biopaliwami lub energią elektryczną.
Grupa Grimaldi, której częścią jest Finnlines, podpisała zamówienie na dziewięć promów typu ro-pax, z czego sześć będzie rozmieszczonych na Morzu Śródziemnym pod markami Grimaldi Lines i Minoan Lines, a pozostałe trzy będą obsługiwane przez Finnlines na Morzu Bałtyckim. Zamówienie jest związane z programem odnowy i rozbudowy floty przewoźnika, także z myślą o niskoemisyjnej żegludze.
Wchodząca w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) fregata HNLMS De Ruyter przeprowadziła pierwszy raz wystrzelenie ciężkiej rakiety manewrującej BGM-109 Tomahawk. Uzbrojenie to jest wdrażane do holenderskich sił morskich, a praktyczne ćwiczenie z jego udziałem stanowi ważne doświadczenie dla marynarzy.
Przed godziną 10.00 do gdańskiego portu weszła fregata Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), HNLMS Tromp. Okręt działa aktualnie w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1).
Kongsberg Maritime podpisał kontrakt na zaprojektowanie i wyposażenie dziesiątego hybrydowego chemikaliowca dla duńskiego operatora Tärntank, dodając go do portfela zamówień. Nowe statki mają zmniejszyć emisję CO2 dzięki połączeniu "zielonych" technologii, takich jak żagle zapewniające wspomaganie wiatrem, które zostanie zainstalowane na ostatnich czterech zamówionych statkach, a sama ta funkcja ma zmniejszyć emisję nawet o 19%.
Działalność i wyniki ekonomiczne Grupy Kongsberg w 2023 r. dowiodły, że działalność w przemysłach obronnych, morskich i kosmicznych to dobry i perspektywiczny biznes. Portfel zamówień Grupy wzrósł z 63 256 NOK na koniec 2022 r. do 88 550 mln NOK na koniec 2023 r. Portfel zamówień Kongsberg Maritime wzrósł o 2 674 mln NOK, Kongsberg Defence & Aerospace o 21 837 mln NOK, Kongsberg Discovery o 496 mln NOK, a Kongsberg Digital o 884 mln NOK w ciągu roku.
HNLMS Tromp minął Kanał Sueski i rozpoczął swój udział w międzynarodowej misji pod auspicjami USA. Jej celem jest ochrona żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, zagrożonych atakami Huti od listopada 2023 roku.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO