10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Niedawno konstruktorzy Regent przedstawili Straży Przybrzeżnej USA projekt elektrycznego hydroplana morskiego. Statek na razie będzie jedynie podlegał certyfikacji. Być może, że załogi US Coast Guard wsiądą do latających łodzi. Coraz sprytniejsi przemytnicy ludzi i narkotyków są utrapieniem amerykańskiej straży granicznej. Do przemytu używają często szybkich łodzi, a nawet statków częściowo zanurzonych lub podwodnych.
Amerykański oddział australijskiego koncernu symbolicznie wbił 23 października br. łopaty pod fundamenty nowego zakładu produkcyjnego modułów okrętów podwodnych (MMF3). Nowy obiekt ma zapewnić wejście firmy w istotny segment branży okrętowej, na czym ma skorzystać nie tylko amerykańska, ale też australijska.
Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
Stocznie uratują państwowe kontrakty na PSV oraz OSV dla sektora O&G Offshore. Rząd Brazylii postanowił wesprzeć krajowy przemysł stoczniowy i przeznaczyć specjalny fundusz do przywrócenia aktywności stoczni produkcyjnych i remontowych. Na ten cel Merchant Marine Fund (MMF) otrzymał od rządu kwotę odpowiadającą 1,3 mld dolarów. Priorytetem będzie budowa statków OSV (Offshore Support Vessel) dla morskiego przemysłu wydobywczego.
Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
Malta Maritime Forum wyraziło zaniepokojenie „bezpośrednim ryzykiem” prognozując, że operatorzy żeglugowi wycofają się z Malty w wyniku wprowadzenia w przyszłym roku przez Unię Europejską podatku ekologicznego.
Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energia i magazynowanie - rozmowa z Barbarą Adamską - prezeską PSME " jest już w sieci!
Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy ekspertkę Katarzynę Więckiewicz-Dominiczak z e-engineer.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO