Zaliczane do infrastruktury krytycznej porty i terminale morskie wymagają stałej ochrony, zapewnianej tak przez służby i siły morskie, jak i przez podmioty odpowiedzialne za te miejsca. W studiu GospodarkaMorska.pl, podczas Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo 2025, rozmawialiśmy na ten temat z Karolem Madejem, dyrektorem zarządu Portowej Straży Pożarnej "Florian".
"Rola infrastruktury krytycznej w kontekście bezpieczeństwa morskiego i energetycznego" to jeden z paneli, który odbył się podczas 5. rejsu Gospodarki morskiej. Eksperci podkreślali, że zapewnienie bezpieczeństwa zależy od wyposażenia, współpracy między służbami, dobrych procedur. Potrzebna jest też zmiana regulacji prawnych dotyczących funkcjonariuszy na służbie.
Podczas Kongresu Polskie Porty 2030 nie zabrakło tematów związanych ze środowiskiem. Drugiego dnia odbył się panel dyskusyjny zatytułowany „Niebieska gospodarka i zrównoważony rozwój w portach - od transformacji po ochronę zasobów środowiska”. Prelegenci dyskutowali o wyzwaniach jakie stoją przed portami i sektorem TSL oraz o działaniach, które wdrażają w celu przejścia na bardziej zrównoważoną działalność.
Portowa Straż Pożarna „Florian” uczciła Międzynarodowy Dzień Strażaka podczas uroczystości, która odbyła się 14 maja na terenie Portu Gdańsk. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli służb, władz lokalnych, operatorów portowych i licznych gości.
W tegorocznej, jubileuszowej 25. edycji prestiżowego rankingu Gazele Biznesu 2024, organizowanego przez redakcję Pulsu Biznesu, w gronie laureatów znalazły się dwie prężnie rozwijające się firmy: Portowa Straż Pożarna Florian Sp. z o.o. oraz Speed Sp. z o.o..
Przedstawiciele Portowej Straży Pożarnej Florian odwiedzili firmę Szczęśniak w Bielsko-Białej, gdzie produkowany jest ich najnowszy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy – Scania P450 XT GCBA 7/52. Nowoczesna konstrukcja trafi do straży w pierwszym kwartale 2025 roku, stając się trzecim zakupem tego typu w ciągu ostatnich trzech lat.
Dotychczas w Portowej Straży Pożarnej Florian Karol Madej pełnił funkcję zastępcy dyrektora ds. szkoleniowych. Nowy dyrektor zastąpił na stanowisku Zdzisława Olechnowicza, który kierował spółką od 2008 roku.
Druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030 uwydatniła znaczenie kompleksowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Od wyzwań geopolitycznych, przez zagadnienia ubezpieczeniowe, po nowoczesne technologie i inwestycje infrastrukturalne – kluczowe jest strategiczne planowanie i współpraca. Tylko poprzez zintegrowane działania można zapewnić stabilność operacyjną portów i bezpieczeństwo gospodarcze kraju.
Podczas Kongresu Polskie Porty 2030 zostało też omówione zagadnienie bezpieczeństwa infrastruktury morskiej oraz żeglugi. Pojawiają się nowe zagrożenia, a instytucje i firmy muszą brać pod uwagę różne, współczesne zagrożenia, przygotować się do zarządzania kryzysowego i wdrażać rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz ochrony obiektów podwójnego zastosowania.
W ostatnich tygodniach Portowa Straż Pożarna „Florian” gościła u siebie Shana Raffela, strażacką legendę z Australii, który poprowadził na jej terenie specjalistyczne zajęcia dla instruktorów.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim