Dwa nowe okręty pomocnicze dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen) powstają w hiszpańskiej stoczni Armon. Ich dostawa ma nastąpić przed 2030 rokiem, a w ubiegłym tygodniu położono stępkę pod pierwszy z nich. Ogłoszono także nazwy dla obu jednostek.
W skład Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1) weszło kilka okrętów w ramiach rotacyjnej wymiany. W styczniu 2025 roku po raz pierwszy w historii dołączył do nich okręt Marynarki Wojennej Szwecji (Swenska Marinen). Jest to korweta HswMS Visby (K31).
Służby poinformowały, że wciąż trwa dochodzenie w sprawie zerwania kabla w Zatoce Fińskiej, w ramach którego jest przeprowadzana jest analiza kryminalistyczna kotwicy zatrzymanego statku Eagle S. Tankowiec miał ją "zgubić" w trakcie rejsu. Została podniesiona z dna Bałtyku 6 stycznia br.
Ogłoszenie pod koniec grudnia 2024 roku podpisania umowy na nowy okręt ratowniczy w ramach programu „Ratownik” jest kulminacją prac, które ciągnęły się od lat. W efekcie polską branżę stoczniową czeka wyzwanie w postaci budowy zupełnie nowej jednostki dla sił Marynarki Wojennej. PGZ Stocznia Wojenna podaje harmonogram prac nad tym okrętem. Jego koszt to blisko miliard złotych.
Fińskie władze zwróciły się do szwedzkich z prośba o wsparcie w zakresie oceny uszkodzeń podwodnej infrastruktury krytycznej w Zatoce Fińskiej. W zagrożony rejon został wysłany okręt ratowniczy HswMS Belos (A214), z którym współdziałają okręty Marynarki Wojennej Finlandii. Ma to związek z uszkodzeniem podwodnego kabla EstLink 2, do czego doszło pod koniec grudnia ubiegłego roku.
Z wizytą roboczą w Polsce pojawił się, 1 grudnia, okręt ratowniczy Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), przeznaczony do wspierania działań okrętów podwodnych. Wizyta zbiega się z rozpoczęciem tego samego dnia misji Połączonych Sił Ekspedycyjnych (Joint Expeditionary Force, JEF) w zakresie ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej.
Po przeprowadzeniu ćwiczeń oraz akcji przeciwminowych na francuskich wodach, Stały Zespół Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG1) powraca na Morze Bałtyckie, aby wzmocnić patrole w związku z niedawnymi incydentami, jakimi było uszkodzenie gazociągu Balticconnector oraz kabli podmorskich. Na czele zespołu stoi kadra polskiej Marynarki Wojennej w ramach PKW Czernicki.
Należący do Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji okręt ratowniczy HSwMS Belos (A214) został wysłany do Zatoki Fińskiej w związku z incydentem wokół gazociągu i kabla energetycznego łączących Estonię i Finlandię. Wokół uszkodzenia podwodnej infrastruktury narosło wiele teorii, podejrzewa się celowe działanie.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji