Jeszcze przed Świętem Marynarki Wojennej zaplanowano wydarzenie, które odbędzie się w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. 26 listopada nastąpi symboliczne, pierwsze cięcie blach pod budowę okrętu ratowniczego programu "Ratownik". To jednocześnie ukoronowanie starań, aby siły morskie pozyskały nową jednostkę do wykonywania niezwykle ważnych zadań, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych.
Dwa nowe okręty pomocnicze dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen) powstają w hiszpańskiej stoczni Armon. Ich dostawa ma nastąpić przed 2030 rokiem, a w ubiegłym tygodniu położono stępkę pod pierwszy z nich. Ogłoszono także nazwy dla obu jednostek.
W skład Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1) weszło kilka okrętów w ramiach rotacyjnej wymiany. W styczniu 2025 roku po raz pierwszy w historii dołączył do nich okręt Marynarki Wojennej Szwecji (Swenska Marinen). Jest to korweta HswMS Visby (K31).
Służby poinformowały, że wciąż trwa dochodzenie w sprawie zerwania kabla w Zatoce Fińskiej, w ramach którego jest przeprowadzana jest analiza kryminalistyczna kotwicy zatrzymanego statku Eagle S. Tankowiec miał ją "zgubić" w trakcie rejsu. Została podniesiona z dna Bałtyku 6 stycznia br.
Ogłoszenie pod koniec grudnia 2024 roku podpisania umowy na nowy okręt ratowniczy w ramach programu „Ratownik” jest kulminacją prac, które ciągnęły się od lat. W efekcie polską branżę stoczniową czeka wyzwanie w postaci budowy zupełnie nowej jednostki dla sił Marynarki Wojennej. PGZ Stocznia Wojenna podaje harmonogram prac nad tym okrętem. Jego koszt to blisko miliard złotych.
Fińskie władze zwróciły się do szwedzkich z prośba o wsparcie w zakresie oceny uszkodzeń podwodnej infrastruktury krytycznej w Zatoce Fińskiej. W zagrożony rejon został wysłany okręt ratowniczy HswMS Belos (A214), z którym współdziałają okręty Marynarki Wojennej Finlandii. Ma to związek z uszkodzeniem podwodnego kabla EstLink 2, do czego doszło pod koniec grudnia ubiegłego roku.
Z wizytą roboczą w Polsce pojawił się, 1 grudnia, okręt ratowniczy Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), przeznaczony do wspierania działań okrętów podwodnych. Wizyta zbiega się z rozpoczęciem tego samego dnia misji Połączonych Sił Ekspedycyjnych (Joint Expeditionary Force, JEF) w zakresie ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej.
Po przeprowadzeniu ćwiczeń oraz akcji przeciwminowych na francuskich wodach, Stały Zespół Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG1) powraca na Morze Bałtyckie, aby wzmocnić patrole w związku z niedawnymi incydentami, jakimi było uszkodzenie gazociągu Balticconnector oraz kabli podmorskich. Na czele zespołu stoi kadra polskiej Marynarki Wojennej w ramach PKW Czernicki.
Należący do Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji okręt ratowniczy HSwMS Belos (A214) został wysłany do Zatoki Fińskiej w związku z incydentem wokół gazociągu i kabla energetycznego łączących Estonię i Finlandię. Wokół uszkodzenia podwodnej infrastruktury narosło wiele teorii, podejrzewa się celowe działanie.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało