Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Już w najbliższy weekend, 17–19 października, na jeziorze Dąbie w Szczecinie odbędą się regaty Szczecin Match Race 2025 – zawody zaliczane do cyklu World Match Racing Tour 2025, czyli żeglarskiego Pucharu Świata federacji World Sailing. Na starcie stanie 16 załóg z 9 krajów, w tym wiele z czołówki światowego rankingu. Zawodnicy przez trzy dni rywalizować będą w pojedynkach jeden na jeden na jednakowych jachtach RS21. Bazą regat będzie Centrum Żeglarskie w Szczecinie.
Japonia na rynku globalnym żyje z eksportu i importu, a ten odbywa się przez liczne morskie porty. Jednym z istotnych produktów eksportowych były owoce morza, a ich odbiorcą rynek chiński. Chiny częściowo zniosły zakaz importu japońskich owoców morza w połowie 2025 r. Import owoców morza z Japonii do Chin był objęty zakazem od 2023 roku po zrzucie ścieków z elektrowni jądrowej w Fukushimie.
Polish Conference for Hydrogen Energy and Technologies (PCHET) 2025 – Hydrogen Matters! odbędzie się w dniach 15–16 października 2025 r. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. To jedno z najważniejszych wydarzeń w Polsce poświęconych transformacji energetycznej i technologiom wodorowym – przestrzeń, w której biznes, nauka oraz sektor publiczny wspólnie wyznaczają kierunki rozwoju zielonej gospodarki.
W światowych przewozach morskich kontenerów zauważono trend spadkowy. Znajduje on swoje odzwierciedlenie w statystykach i analizach globalnych, wbrew sygnałom z niektórych portów o wzroście przeładunków. Zauważono co prawda w pierwszym półroczu w części portów zwiększoną podaż oraz stwierdzono „prawie rekordowy miesiąc dla ruchu kontenerowego w lipcu ale spowolnienie jest nie do nie zauważenia” – stwierdza Simon Heaney, Senior Manager, Container Research, Drewry.
Już w najbliższy weekend rozpocznie się trzecia runda 1 Ligi Polskiej Ligi Żeglarskiej – drugiego poziomu rozgrywek o Klubowe Mistrzostwo Polski w Żeglarstwie. 18 klubowych załóg zmierzy się ze sobą w walce o cenne punkty rankingowe i awans do Ekstraklasy na kultowym akwenie w Pucku.
Analiza Europejskiej Agencji Środowiska obejmująca ponad 22 tys. kąpielisk w Europie potwierdza skuteczność wieloletnich działań – aż 85% z nich ma wodę doskonałej jakości. Zaledwie 58,1% polskich kąpielisk spełnia najwyższe normy, zaś głównym problemem pozostają zakwity sinic i krótkotrwałe zanieczyszczenia.
Załoga HRM Racing z Kubą Gołębiowskim za sterem wygrała drugą rundę Młodzieżowej Polskiej Ligi Żeglarskiej, która zainaugurowała coroczny żeglarski festiwal Gdynia Sailing Days organizowany przez Polski Związek Żeglarska. Drugie miejsce zajęła załoga Politechniki Gdańskiej, a trzecie Yacht Club Gdańsk Junior.
W dniach 4–6 lipca w Gdańsku odbyły się emocjonujące regaty w ramach Energa Nord Cup 2025, jednego z największych wydarzeń żeglarskich w Polsce. Na wodach Zatoki Gdańskiej rywalizowali zawodnicy w klasach Finn, Delphia 24, Preste 18 oraz jachty morskie.
W czwartek 3 lipca zakończyły się na wodach Zatoki Gdańskiej emocjonujące regaty klas ILCA 4, ILCA 6 i ILCA 7 w ramach jubileuszowej edycji Energa Nord CUP Gdańsk 2025. I jeszcze tego samego dnia, tuż przed zachodem słońca, rozpoczął się pierwszy wyścig jachtów morskich w klasie ORC w ramach Pantaenius Morskich Żeglarskich Mistrzostw Polski pod patronatem Prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim