• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Kto kontroluje wąskie gardła, ten dławi świat. Jak cieśniny morskie stały się frontem globalnej rywalizacji? [ANALIZA]

Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.

04.08.2025, 20:54
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Oceaniczne wąskie gardła. Czy w portach Europy zabraknie ropy naftowej?

Praktycznie 100% ropy naftowej docierało do Polski drogą morską. 90% surowca zapewniały naszym rafineriom trzy kraje: Arabia Saudyjska, Norwegia i USA. Uzupełniające dostawy docierały z pól naftowych, które eksploatuje Nigeria i Gujana. W 2024 r. polskie rafinerie przerobiły około 27,6 mln ton ropy naftowej – wynika z raportu, który opracowała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.

27.06.2025, 10:35
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Blokada ukraińskich portów. Wąskie gardła w eksporcie ukraińskiego zboża przez Polskę i Rumunię

Ponieważ wywóz zboża z Ukrainy drogą morską jest niemożliwy z powodu rosyjskiej inwazji, zorganizowano dwie trasy lądowe - przez Polskę i Rumunią, by eksportować zboże i zapobiec globalnemu kryzysowi żywnościowemu, ale wąskie gardła spowolniły te dostawy - powiedział w niedzielę agencji Reutera wiceminister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytryj Senyk.

12.06.2022, 18:09
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Wiceminister Witkowski: trzeba zlikwidować wąskie gardła dróg śródlądowych

Musimy czym prędzej zlikwidować wąskie gardła na naszych drogach śródlądowych, a rynek sam się odrodzi - mówił w środę w Gliwicach wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

27.03.2019, 12:46
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.