Dowództwo Teatru Wschodniego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ALW) zarzuciło w piątek brytyjskiej marynarce próbę "celowego wywołania kłopotów" w reakcji na rejs okrętu HMS Spey przez Cieśninę Tajwańską. Władze w Tajpej z zadowoleniem przyjęły obecność jednostki, uznając ją za potwierdzenie wolności nawigacji.
Nieopodal Wysp Japońskich odbyły się wspólne ćwiczenia Royal Navy i US Coast Guard, a także zaplanowane działania monitorujące i nadzorujące wymierzone w działalność przestępczość na morzu i śledzące aktywność Chin, Rosji i Korei Północnej. Ma być to również wyrazem współpracy międzynarodowej, której celem jest zapewnienie niezakłóconej żeglugi i ochrony morskiej infrastruktury w rejonie Indo-Pacyfiku.
Wchodząca w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) fregata HNLMS De Ruyter przeprowadziła pierwszy raz wystrzelenie ciężkiej rakiety manewrującej BGM-109 Tomahawk. Uzbrojenie to jest wdrażane do holenderskich sił morskich, a praktyczne ćwiczenie z jego udziałem stanowi ważne doświadczenie dla marynarzy.
Przed godziną 10.00 do gdańskiego portu weszła fregata Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), HNLMS Tromp. Okręt działa aktualnie w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1).
Brytyjska fregata rakietowa HMS Iron Duke przypłynęła do Tallina, aby zademonstrować Rosji swoje zaangażowanie w ochronę podwodnej infrastruktury sojuszników NATO na Bałtyku – podał w czwartek estoński nadawca ERR.
Pod koniec czerwca rozpoczęło się kolejne, wielkie przedsięwzięcie Muzeum Techniki w Spirze (Technik-Museum Speyer) w związku z transportem wyjątkowego eksponatu, jakim jest okręt podwodny typu typu 206A, ex-U-17. Trwa drugi etap przemieszczania jednostki, który urósł do rangi wydarzenia społecznego, promującego nie tylko marynarkę wojenną, ale też turystykę na terenie Niemiec.
HNLMS Tromp minął Kanał Sueski i rozpoczął swój udział w międzynarodowej misji pod auspicjami USA. Jej celem jest ochrona żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, zagrożonych atakami Huti od listopada 2023 roku.
Kolejne państwo dołącza do ochrony międzynarodowej żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. W ten sposób Holandia chce wzmocnić międzynarodowe wysiłki na rzecz bezpieczeństwa żeglugi oraz chronić swoje morskie interesy. Odbywa się to w momencie, gdy władze tego kraju planują wydać miliardy na modernizację sił morskich i wymianę jednostek nawodnych na nowe.
Patrolowiec HMS Spey (P234) złożył krótką wizytę w filipińskiej stolicy Manili w ramach swojego rejsu przez Ocean Indyjski i Spokojny. Obecność na wodach Filipin ma być dowodem wsparcia dla państwa zagrożonego przez ekspansję i roszczenia ze strony Chin, które wielokrotnie naruszały wody terytorialne i dopuszczały się prowokacji.
Royal Navy kontynuuje misję zabezpieczania żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej. W związku z tym, że trwa to już od wielu miesięcy, pojawia się potrzeba wymiany okrętów wykonujących związane z tym zadania, celem dokonania przeglądu na jednostkach, uzupełnienia zapasów i odpoczynku załogi. Stąd fregata typu 23 HMS Richmond (F239) przejmuje funkcję w ramach operacki pk. "Prosperity Guardian" od okrętu tej samej klasy, typu 45 HMS Diamond (D34).
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało