• <
PGZ_baner_2025

Brytyjska fregata rakietowa ochrania podwodną infrastrukturę na Bałtyku

05.12.2024 11:23 Źródło: Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Brytyjska fregata rakietowa ochrania podwodną infrastrukturę na Bałtyku
Fot. Royal Navy

Fregata typu 23 HMS Iron Duke weszła do portu w Tallinie, co ma związek z jej rozmieszczeniem na Bałtyku po incydentach związanym z uszkodzeniem podmorskich kabli telekomunikacyjnych między Finlandią a Niemcami oraz Litwą a Szwecją. Wcześniej jednostka brała udział w ćwiczeniach na fińskich wodach pk. „Freezing Winds 2024”.

Aktualnie okręt Royal Navy odbywa swoją „zimową misję” na Bałtyku, której pierwszym etapem było wspieranie Finlandii w ramach integracji i wdrażania procedur Paktu Północnoatlantyckiego, którego jest członkiem od kwietnia 2023 roku. Podczas dziewięciodniowych ćwiczeń pk. „Freezing Winds 2024”, HMS Duke był jedną z kilkudziesięciu jednostek morskich zaangażowanych w to przedsięwzięcie. W sumie w ćwiczeniach wzięło udział prawie 4000 osób z 15 państw NATO, co miało dowodzić, jak ważne dla krajów członkowskich jest zabezpieczenie kluczowych szlaków transportu morskiego.

Czytaj więcej: Koniec ćwiczenia Freezing Winds 2024. Siły morskie NATO zwiększają gotowość do działania na Morzu Bałtyckim

Fregata znajduje się obecnie w Tallinie, gdzie przybyła tuż po ostatnich incydentach związanych z uszkodzeniem podmorskich kabli telekomunikacyjnych między Finlandią a Niemcami oraz Litwą a Szwecją, o co podejrzewany jest chiński masowiec Yi Peng 3, stale obserwowany przez okręty państw regionu. W najbliższym czasie HMS Iron Duke ma dołączyć do Połączonych Sił Ekspedycyjnych, a następnie powróci do macierzystego portu w Portsmouth przed świętami Bożego Narodzenia. Przypomnijmy, że wchodzące w skład tego zgrupowania jednostki morskie w grudniu ubr. oraz styczniu br. ochraniały podwodną infrastrukturę krytyczną na Bałtyku i demonstrowały swoje zdolności. Miało to miejsce po uszkodzeniu gazociągu Balticconnector w Zatoce Fińskiej oraz estońsko-szwedzkiego światłowodu

Połączone Siły Ekspedycyjne (Joint Expeditionary Force, JEF) to dowodzone przez Wielką Brytanię zgrupowanie morskie, w skład którego wchodzą jednostki nawodne reprezentujące takie państwa jak Dania, Finlandia, Estonia, Islandia, Łotwa, Litwa, Holandia, Szwecja i Norwegia. Zgrupowanie ma w zamierzeniu stanowić wysoce gotowe, elastyczne siły, których zadaniem jest zwiększenie zdolności Wielkiej Brytanii do szybkiego reagowania w dowolnym miejscu na świecie, wraz z podobnie myślącymi sojusznikami lub w imieniu organizacji międzynarodowych, takich jak ONZ czy NATO.

Czytaj więcej: Połączone Siły Ekspedycyjne ćwiczą ochronę krytycznej infrastruktury podwodnej

Wsparcie ochrony infrastruktury krytycznej, zagrożonej działaniami sabotażowymi, będzie kolejnym tego rodzaju zadaniem fregaty, która wcześniej monitorowała rosyjską aktywność w rejonie kanału La Manche. HMS Iron Duke (F234) to fregata typu 23, znajdująca się w służbie od 1993 roku. Długość okrętu to 133 metry, a szerokość 16,1 metra. Wyporność wynosi 4800 ton. Załoga liczy 185, z możliwością jej zwiększenia do 205 w zależności od celów misji. Okręt osiąga prędkość do 28 węzłów, a przy utrzymaniu wynoszącej 15 węzłów zasięg działania wynosi 7 500 mil morskich.

W skład napędu typu CODLAG wchodzą cztery generatory wysokoprężne Paxman Valenta 12CM o mocy 1510 kW (2025 KM), dwa silniki elektryczne GEC o mocy 2980 kW oraz dwie turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Spey SM1C o mocy 23 190 kW. Wyposażenie tworzą m.in. System kontroli Seagnat, system UAT Mod 1, a także radary do wykrywania celów powietrznych, nawodnych i podwodnych.

Uzbrojenie stanowią armata morska 114 mm Mk 8, dwie armaty morskie 30 mm, ciężkie karabiny maszynowe Browning 12,7 mm, cztery karabiny maszynowe, 32-komorowa wyrzutnia (VLS) dla pocisków przeciwlotniczych Sea Ceptor, przeciwokrętowe pociski Naval Strike Missile oraz wyrzutnie torped 324 mm dla torped Sting Ray.
Oprócz tego okręt posiada hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca  Wildcat HMA2, uzbrojonego w torpedy przeciw okrętom podwodnym Sting Ray, pociski wielozadaniowe Martlet i ładunki głębinowe Mk 11. Od 2026 roku mają posiadać zdolność do wykorzystywania czterech pocisków przeciwokrętowych Sea Venom.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.