Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Od początku br. utrzymuje się dotychczasowy trend. Eksport z Dalekiego Wschodu napędza statystyki globalnego wzrostu podaży kontenerów w handlu morskim. Do końca lata br. zwiększył się o +6%. Wynika to z danych Container Trades Statistics Limited obliczonych od początku roku 2025 r.
Chiny ujawniły plany dotyczące budowy kontenerowca zdolnego do przewozu 14 000 kontenerów i napędzanego innowacyjnym reaktorem ze stopionych soli opartym na torze, który może zrewolucjonizować globalną żeglugę. Prezentacja projektu nastąpiła zaledwie kilka tygodni po tym, jak chińscy naukowcy osiągnęli przełomowe, pierwsze na świecie osiągnięcie w zakresie przekształcania toru w paliwo uranowe w działającym reaktorze.
Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
Do wód Filipin dotarł niewymieniony z nazwy kontenerowiec, na którego pokładzie znalazły się kontenery z radioaktywnym pyłem. Został odesłany z portu w Dżakarcie, ale Manila sama nie wie co z nim zrobić.
USA i Korea Południowa zawarły porozumienie, na mocy którego ten drugi kraj będzie mógł pozyskać technologie umożliwiające budowę okrętów podwodnych z napędem jądrowym. W ten sposób zwiększy się grono państw, które będą posiadały te potężne jednostki, posiadające niemal nieograniczony zasięg działania. To element większego porozumienia, dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju branży stoczniowej i technologicznej w obu państwach.
Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
Przed południem w EUROGATE Container Terminal Wilhelmshaven odbyła się uroczystość chrztu najnowszego kontenerowca, który dołączył do floty niemieckiego przewoźnika. Wilhelmshaven Express jest dwunastym i zarazem ostatnim ze swojej serii, która w ostatnim czasie została dostarczona do Hapag-Lloyd, wpisując się w plany rozwojowe firmy, w tym wdrażanie innowacji w żegludze, z myślą o optymalizacji zużycia energii i paliwa oraz dekarbonizacji.
W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
W sobotę, 18 października, do Portu Gdańsk zawinie chiński kontenerowiec Istanbul Bridge. Jednostka testuje trasę tzw. Arktycznego Jedwabnego Szlaku – połączenia morskiego, które może znacząco przyspieszyć transport towarów z Chin do Europy.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO