Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
3 października 2025 r. w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” odbyła się uroczystość rozpoczęcia palenia pierwszych blach pod budowę nowoczesnego stawiacza pław dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
W mieszczącej się w rumuńskiej Tulczy (Tulcea) stoczni Vard Shipyards Romania odbyła się uroczystość położenia stępki pod hybrydowy statek energetyczny OECV nowej generacji dla norweskiego zamawiającego, działającego w branży offshore. Jednostka na ten moment jest oznaczona jako NB 978.
Austriacka firma Palfinger Marine, specjalizująca się w budowie hydraulicznych dźwigów i innych systemów podnoszenia, dostarczy 100 dźwigów platformowych, które będą wykorzystywane do obsługi i konserwacji turbin na morskich farmach wiatrowych Bałtyk 2 i 3, budowanych przez Equinor i Polenergię.
Agencja Rozwoju Przemysłu otrzymała 291 mln zł pożyczki od NFOŚiGW na budowę fabryki w Gdańsku, która produkować będzie wieże dla morskich farm wiatrowych - podała Agencja. Dodano, że ma to pozwolić na utrzymanie harmonogramu budowy i terminowe uruchomienie produkcji w drugim kwartale 2025 r.
Każdego dnia, w różnych zakątkach świata podpisywane są umowy czarteru, czyli dzierżawy statku. Firmy czarterujące, które zawierają takie umowy C/P (Charter Party) wcale nie muszą być armatorem, ani też nie muszą mieć doświadczenia w eksploatacji statków. Zwłaszcza w przypadku czarterów na czas (Time Charter) lub na podróż (Voyage Charter). Trochę inaczej wygląda sprawa w przypadku trzeciej formy czarteru tzw. Bareboat Charter – wynajem statku tutaj jest bez załogi, przejmując niemal całkowitą kontrolę i odpowiedzialność za state
Do końca lutego przyszłego roku USA wycofają swój lotniskowiec USS Abraham Lincoln z Bliskiego Wschodu. Będzie to oznaczać potencjalne osłabienie potencjału amerykańskiej floty w jednym z najbardziej zapalnych obszarów globu.
15 lat obecności na trudnym, zmiennym rynku, wymagającym niezwykłej elastyczności, nieustannego doskonalenia i aktualizacji wiedzy, to wyczyn. Tym bardziej, jeśli czas ten upływa nie na biernym trwaniu, a na rzeczywistym rozwoju. Takie właśnie półtorej dekady istnienia zanotowało szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland. Jubileusz przypada na wrzesień.
Uruchomione oficjalnie 2 września Akademickie Centrum Technologii Podwodnych AMW (ACTP) ma pełnić wiele funkcji oraz wykonywać mnogość zadań. Spełniać się ma zarówno jako jednostka wojskowa, ośrodek dydaktyczny oraz wojskowy obiekt badawczo-naukowy. W ten sposób ma stanowić nową jakość w zakresie kształcenia kadr oraz badania technologii w związku z przedsięwzięciami realizowanymi pod wodą. Zyskać ma na tym nie tylko polska Marynarka Wojenna, ale też branża morska, szczególnie offshore.
Zgodnie z protokołem ustaleń paryskim, protokołem ustaleń tokijskim i US Coast Guard w pierwszym kwartale 2024 r. ogółem zatrzymano czterysta osiemdziesiąt osiem (488) statków. Spośród zatrzymanych jedynie trzydzieści jeden (31) statków miało certyfikat ABS poinformowało niedawno American Bureau of Shipping w najnowszym raporcie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem