Wojna celna między stanami zjednoczonymi może zmniejszyć podaż towarów na szlakach morskich i lądowych . Bilans w wymianie towarów jest niekorzystny dla krajów Unii Europejskiej, w tym Polski. W 2024 r. Stany Zjednoczone były największym partnerem eksportu towarów z UE (20,6%) i drugim co do wielkości partnerem importu towarów z UE (13,7%). Spośród krajów UE, przez porty Holandii docierały na kontynent europejski największe wolumeny towarów ze Stanów Zjednoczonych.
Budowa Kanału Panamskiego, prowadzona najpierw przez Francuzów, a potem Amerykanów, trwała ponad 30 lat i kosztowała życie tysięcy robotników. Obecnie ułatwia on przewóz ponad 400 mln ton towarów rocznie. Od 1999 roku kanałem zarządza Panama, ale prezydent USA Donald Trump chce go jej „odebrać”.
Kolejną część programu pierwszego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 rozpoczęło wystąpienie Marka Budzisza na temat rywalizacji między NATO i Rosją na Bałtyku. Następnie goście Mateusza Kowalewskiego rozmawiali o infrastrukturze krytycznej i bezpieczeństwie energetycznym.
W pierwszej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie, organizowanym przez wydawcę portalu GospodarkaMorska.pl, bierze udział ponad pół tysiąca osób związanych z branżą. Impreza rozpoczęła się dzisiaj i potrwa do jutra. Pierwszy panel dyskusyjny poświęcony był inwestycjom realizowanym w portach.
Sytuacja geopolityczna stanowi wielkie wyzwanie; spektakularnie załamała się część strategii europejskiej, która opierała się na kooperacji Wschód-Zachód z silnym włączeniem w nią Rosji – ocenił w środę wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Podkreślał potrzebę rozwoju transportu na różnych kierunkach.
Firma Baltic Power podpisała umowę na transport i instalację ok. 70 turbin dla morskiej farmy wiatrowej. Inwestycja, która ma być realizowana w latach 2024-2026 zakłada powstanie farmy o łącznej mocy wytwórczej do 1,2 GW - poinformował PKN Orlen w poniedziałek.
Spółka Orlen Neptun odpowiedzialna w Grupie Orlen za rozwój nowych projektów morskiej energetyki wiatrowej weszła w finalny etap postępowania na dzierżawę terenu w Porcie Świnoujście. W przypadku wygrania przez spółkę postępowania, z początkiem 2025 roku możliwe będzie uruchomienie w tej lokalizacji pierwszego na polskim wybrzeżu portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.
W sobotę (15 maja) Zjednoczona Prawica zaprezentowała swój program społeczno-gospodarczy. Polski Ład bardzo ogólnikowo odnosi się jednak do inwestycji na Morzu Bałtyckim i tematyki morskiej.
Około 1,3 biliona dolarów wydadzą Chiny do 2027 r. na program infrastrukturalny w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku – prognozuje Morgan Stanley. Jego podstawowym elementem jest rozwój Maritime Silk Road.
27 sierpnia 2020 w Warszawie odbyło się II Spotkanie Liderów Branży TSL zorganizowane przez dziennik „Rzeczpospolita”. W trakcie tegorocznej edycji omawiano aktualne wyzwania branży logistycznej oraz perspektyw jej rozwoju. Podczas uroczystej gali wręczone zostały także nagrody specjalne „Rzeczpospolita” TSL Award, które trafiły do firm z branży logistycznej oraz jej otoczenia biznesowego, które w ostatnim czasie wyróżniły się na polskim rynku. Port Gdańsk otrzymał nagrodę specjalną „Orła Rzeczpospolitej” za wpływ na rozwój polsk
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły