Parę dni temu ogłoszono, że Vestas, duńska firma specjalizująca się w produkcji turbin wiatrowych, zawiesza plany otwarcia swojej największej fabryki w Polsce, powołując się na słaby popyt na rynku europejskim. Sprawę skomentowało Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).
Przedstawiciele SG WP zadeklarowali podczas czwartkowego posiedzenia komisji obrony, że planowane terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni będą konkurencją dla największych NATO-wskich hubów morskich. Inwestycje mają znacząco przyspieszyć m.in. proces przerzutu sił sojuszniczych na terytorium RP.
Terminale kontenerowe w Stanach Zjednoczonych są dziś dobrym przykładem tego, jak istotną rolę odgrywają porty morskie w gospodarce. Po decyzjach władz dotyczących podniesienia ceł – zarówno po stronie Pacyfiku, jak i Atlantyku – Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) obniżył prognozy wzrostu światowej gospodarki. Według najnowszego raportu World Economic Outlook, globalna gospodarka wzrośnie w 2025 roku jedynie o 2,8%.
Chińskie firmy są zaangażowane w jedną trzecią z 231 portów Afryki, co oznacza znacznie większą obecność i wpływy, niż gdziekolwiek indziej na świecie.
Współzależność gospodarcza i polityczna wielu państw afrykańskich i firm z Chin stała się faktem. W wielu przypadkach przyjęła formę współzależności finansowej. W niektórych przypadkach przyjęła poziom współpracy militarnej. To kolejny dowód na gospodarczą, polityczną i militarną rolę portów w państwach mających dostęp do mórz i oceanów.
– Dyskurs prowadzony przez stronę niemiecką odnośnie tego, że polskie porty i ich dynamiczny wzrost stanowi zagrożenie dla gospodarki naszych sąsiadów, jest błędny. Uznajemy europejską konkurencję za naturalną, a zachodniopomorską racją stanu jest rozwijanie portu w Szczecinie, portu w Świnoujściu oraz przejmowanie kontrahentów z całej Europy. Niemcy to nasz partner gospodarczy, nasza siła gospodarcza jest zależna od jego siły, ale nie ma naszej zgody na to, by Polska rezygnowała z szans na umacnianie swoich strategicznych sektor
Chiny zwiększają swój udział w południowoamerykańskim sektorze morskim poprzez regionalne inwestycje portowe. Dynamiczna ekspansja portowa Państwa Środka w Ameryce Południowej może budzić uzasadnione zainteresowanie w kontekście geopolitycznym, tym bardziej, że rozgrywa się tuż za miedzą Stanów Zjednoczonych.
Budowa tunelu miała turystycznie "otworzyć Świnoujście na świat", ale też sprawiła, że gospodarczo ten kurort stał się obiektem obserwacji sektora offshore i gospodarki morskiej. Przeprawa pod Świną ma już rok i w opinii przedsiębiorców jest to jedna z najważniejszych inwestycji w województwie zachodniopomorskim po 1989 roku.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Już blisko 400 uczestników zarejestrowało się na Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się w dniach 10-11 czerwca w Sopocie. Druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów i terminali morskich, budownictwa morskiego, energetyki morskiej oraz transportu i logistyki to jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w regionie. Do końca kwietnia obowiązuje obniżona cena udziału w Kongresie.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało