Rosyjski gigant energetyczny Łukoil w ciągu najbliższej dekady może osiągnąć nawet 7 mld dolarów zysku ze złoża gazu w Azerbejdżanie, w którym ma udziały. Tego samego, które zaopatruje Unię Europejską - wynika z raportu organizacji pozarządowej Global Witness.
Miliony baryłek paliwa wyprodukowanego z rosyjskiej ropy naftowej są nadal importowane do Wielkiej Brytanii pomimo sankcji nałożonych na Kreml w związku z wojną na Ukrainie - podała w poniedziałek stacja BBC, przywołując dwa udostępnione jej raporty.
W pierwszych 11 miesiącach 2023 r. 51 procent skroplonego gazu ziemnego (LNG) przybywającego gazowcami do Zeebrugge pochodziło z Rosji - podała belgijska agencja prasowa Belga.
Należący do rosyjskiego Łukoilu kombinat petrochemiczny Neftochim z siedzibą w bułgarskim Burgas zarobił w ciągu ostatniego roku ponad 1 mld euro dzięki udzielonemu przez UE zezwoleniu na import ropy z Rosji. Poinformowały o tym m.in. portal Politico, Ośrodek Badania Demokracji w Sofii oraz organizacja pozarządowa Global Witness.
Niemcy i UE wycofały się z zakupu rosyjskiego gazu, by nie finansować wojny prowadzonej przez Putina. Jednak w przypadku skroplonego gazu ziemnego z Rosji brakuje już takiej stanowczości wśród polityków, a Niemcy zarabiają na jego eksporcie – opisuje w środę portal „Tagesschau”.
Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.
Hiszpania jest obecnie drugim, a Belgia trzecim co do wielkości importerem rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) na świecie pomimo inwazji Rosji na Ukrainę - informuje "Brussels Times". "Kraje europejskie potępiają wojnę, a jednocześnie wkładają pieniądze do kieszeni Putina” - mówi Jonathan Noronha-Gant z organizacji Global Witness.
Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
Pomimo sankcji europejskie statki wywożą miliony ton paliw z Rosji i zapewniają tym samym fundusze potrzebne Moskwie do prowadzenia wojny przeciw Ukrainie - wynika z dochodzenia portalu śledczego Investigate Europe.
Francuska grupa paliwowa TotalEnergies ogłosiła w czwartek rekordowy zysk netto w wysokości 6,6 mld dol. w III kwartale, tj. o 43 proc. więcej niż w III kwartale 2021 roku. Zysk wypracowano dzięki działalności związanej z eksploatacją i sprzedażą gazu LNG.
Rosja wykorzystuje zdobyty port w Mariupolu do celów przeładunkowych
Dania podejmuje działania w celu ograniczenia rosyjskiej floty cieni
Z pomocą Australii władze Fidżi chcą zabrać feralny patrolowiec z miejsca wypadku. Nie wiadomo, czy wróci do służby
Nowe połączenie z Baltic Hub do brytyjskich portów
Operatorzy systemów przesyłowych gazu podpisali porozumienie celem przyspieszenia rozwoju infrastruktury wodorowej
Tak kształtuje się przyszłość żeglugi? Położono stępkę pod Celebrity Xcel, statek pasażerski z napędem na metanol