Ceny ropy naftowej w piątek nieznacznie wzrosły po trzech dniach spadków spowodowanych obawami o nadwyżkę podaży i słabnący popyt w USA. Mimo to ceny prawdopodobnie zanotują drugi w tym tygodniu spadek.
Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
W Genewie rozpoczyna się konferencja ONZ, której celem jest wypracowanie globalnego traktatu dotyczącego ograniczenia zanieczyszczenia plastikiem. To szósta, finałowa runda negocjacji mających zakończyć się podpisaniem prawnie wiążącego porozumienia, które ma szansę stać się jednym z najważniejszych dokumentów środowiskowych od czasu Porozumienia Paryskiego. Jednak różnice miedzy państwami są nadal ogromne.
Morze Czerwone odmieniane jest przez wszystkie przypadki, jako akwen niebezpieczny dla morskiego biznesu. Nie jest to pełna prawda. Region Morza Czerwonego to niekoniecznie region zagrożeń i konfliktów. To również przestrzeń biznesu, który znakomicie wykorzystują rządy państw Półwyspu Arabskiego i Turcji. W Afryce Wschodniej rozbudowywane są porty, centra logistyczne, budowane są drogi i koleje, zbudowano rafinerię i inne zakłady produkcyjne. Rozwijana jest produkcja rolnicza oraz przemysłowa, w tym produkcja zbrojeniowa.
Mimo że rośnie udział OZE w produkcji energii elektrycznej, to w ciągu 10 lat wzrosła też zależność Polski od importu paliw kopalnych z 29 proc. do 45 proc. - wynika z raportu Forum Energii. Eksperci policzyli, że w 2024 r. Polska zapłaciła za nie 112 mld zł, a licząc od 2015 r. - 1,2 bln zł.
Praktycznie 100% ropy naftowej docierało do Polski drogą morską. 90% surowca zapewniały naszym rafineriom trzy kraje: Arabia Saudyjska, Norwegia i USA. Uzupełniające dostawy docierały z pól naftowych, które eksploatuje Nigeria i Gujana. W 2024 r. polskie rafinerie przerobiły około 27,6 mln ton ropy naftowej – wynika z raportu, który opracowała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.
Groźba blokady Cieśniny Ormuz to blef – ocenił dr Bogdan Pliszka z Polskiego Towarzystwa Geopolitycznego. Marek Budzisz ze Strategy&Future dodał, że do blokady nie dojdzie, bo najbardziej ucierpiałby na tym sam Iran.
Dostawy ropy naftowej do Polski są zabezpieczone - przekazał w poniedziałek rzecznik rządu Adam Szłapka. Jak zaznaczył, Polska monitoruje na bieżąco sytuację, ma przygotowane rezerwy tego surowca, procedury w razie sytuacji kryzysowych i zdywersyfikowane dostawy.
Zamknięcie cieśniny Ormuz, o czym zdecydował parlament Iranu, może poważnie wpłynąć na światową gospodarkę. To najważniejszy szlak eksportowy ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki i trasa, którą przepływa jedna piąta globalnych dostaw tego surowca.
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni była miejscem V edycji konferencji pt. "Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych". W jej trakcie nie zabrakło tematów poświęconych rozwojowi , szansom i wyzwaniom dla branży morskiej, w tym transportu i energetyki. Organizatorem wydarzenia było Studenckie Koło Logistyki „Transport-Infrastruktura-Rozwój” WSAiB.
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek