Projekt badający możliwości zastosowania bezzałogowych statków morskich został oficjalnie zatwierdzony – donosi chiński Departament Bezpieczeństwa Morskiego (MSA). Rozpoczęte w 2012 roku badania prowadził uniwersytet w Wuhan do spółki z MSA.
Projekt otrzymał nazwę Unmanned Multifunctional Maritime Ships Research and Development Project (Projekt Badania i Rozwoju Bezzałogowych Multifunkcjonalnych Statków Morskich). Po trzech latach naukowcy zakończyli badania, co zaowocowało czterema nowymi państwowymi patentami.
W projekcie opracowano między innymi: całodobową sieć nadzoru morskiego, system inteligentnego rejsu oraz ratownictwa. Wszystkie te rozwiązania mają doprowadzić do wzrostu efektywności nowoczesnych jednostek, niekoniecznie bezzałogowych, choć według raportu, tego typu jednostki czeka świetlana przyszłość.
Nie tylko Chiny pragną budowy statku bezzałogowego. Naukowcy z angielskiego Uniwersytetu Plymouth do spółki ze specjalistami z firmy MSubs oraz architektami z Shuttleworth Design rozpoczęli w tym miesiącu swój projekt konstrukcji takiej jednostki.
Jednostka o nazwie The Mayflower Autonomous Research Ship (pk. MARS) będzie zasilana odnawialnymi źródłami energii. Będzie także wyposażona w szereg dronów, które w czasie podróży będą przeprowadzać eksperymenty. Statek ma być gotowy w przeciągu 2,5 lat, a pierwszy rejs odbędzie się w 2020 roku – 400-setnej rocznicy lądowania żaglowca Mayflower z pierwszymi kolonistami w Ameryce Północnej.
- MARS będzie prawdziwym przełomem w branży morskiej. Będzie to swoista platforma naukowa zdolna do przeprowadzenia wielu eksperymentów w czasie podróży. Nasza jednostka będzie także testem nowych systemów nawigacji oraz alternatywnych form napędzania statku energią. Jej powstawanie to będzie także świetny materiał dydaktyczny dla studentów – powiedział prof. Kevin Jones z Uniwersytety Plymouth.
Budowę statku poprowadzi lokalna firma z Plymouth – MSubs. Z racji tego, że nawigacja bezzałogowa stoi w sprzeczności z obecnymi regulacjami morskimi, firma już prowadzi negocjacje z firma certyfikującymi i klasyfikującymi.
- W transporcie lądowym i morskim już istnieją bezzałogowe jednostki, czas więc wpuścić je też na morze – powiedział dyrektor zarządzający Msubs, Brett Phaneuf. - Póki co nie udało się zaszczepić tej technologii w branży morskiej. To dziwi, biorąc pod uwagę, że możemy wysłać w pełni autonomiczny pojazd na Marsa. Dlaczego więc nie wysłać autonomicznego statku na morze? Dzięki MARS-owi sprawdzimy ostatecznie, czy to jest możliwe – dodaje.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth