Zapowiadana od ponad roku sprzedaż gruntów Stoczni Remontowej Nauta obejmuje tereny w centrum Gdyni, przy ulicy Waszyngtona, o łącznej powierzchni około 8,5 ha. Nieruchomość do tej pory ściśle związana z przemysłem stoczniowym już wkrótce zmieni swoje przeznaczenie. Dzięki inwestycjom Portu Gdynia, przynajmniej częściowo utrzyma jednak związek z gospodarką morską.
Gdynia jako miasto rozwija się w kierunku morza. Już w 2006. roku miasto podjęło prace związane z opracowaniem studium zagospodarowania przestrzennego dla obszaru należącego obecnie do Stoczni Remontowej Nauta. Założenia studium przewidują rozwój w tym miejscu funkcji miejskich (punkty usługowe, sklepy, biura, hotel, parkingi, magazyny, część mieszkalna). Tereny te są także atrakcyjne dla developerów.
- Historycznie rzecz ujmując miasto nie tyle przejmuje, ile odzyskuje tereny od Portu – zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Na planach Tadeusza Wendy z lat 20. są to tereny przeznaczone właśnie na funkcje miejskie. Uległo to zmianie ze względów ekonomicznych w latach 30. kiedy eksportowano statkami ogromne ilości polskiego węgla. Załadunek z użyciem ówczesnych technologii liczony był w dniach. Obecnie długość linii cumowniczych nie ma już takiego znaczenia, a Rada Miasta wykorzystała swoje władztwo planistyczne i zatwierdziła nowe studium zagospodarowania przestrzennego.
Stocznia Remontowa Nauta przedstawiła w związku z tym projekt Waterfront (nazwa stworzona dla celów promocyjnych), o którym pisaliśmy już w naszym portalu.
- Dążenie Gdyni do zagospodarowania terenów postoczniowych wpisuje się w szerszy trend, którego dobrym przykładem jest Hamburg i nowa dzielnica mieszkaniowa tego miasta, Haffen City – mówi Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta. - Podejmowane przez nas wysiłki zmierzały do uchwalenia planu zgodnego z naszą wizją dla tych terenów i miały na celu maksymalne wykorzystanie potencjału wartości drzemiącej w tym majątku bez potrzeby angażowania się w projekty deweloperskie. Na rynku funkcjonują podmioty, które doceniają unikalne walory zlokalizowanego przy ulicy Waszyngtona majątku Grupy Nauta. Obecny kształt uchwalonego w dniu 24.09.2014 roku planu zagospodarowania przestrzennego odzwierciedla naszym zdaniem potencjał tego terenu.
Zarządu Morskiego Portu Gdynia także już od dłuższego już planował inwestycję w te tereny.
- Złożyliśmy najlepszą ofertę przetargową i mamy nadzieję na sfinalizowanie transakcji zakupu terenu o powierzchni 2 ha w pierwszej połowie bieżącego roku – mówi Janusz Jarosiński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Przylega on do terenów, na których budujemy obecnie magazyn zbożowy i przebiega tędy tor, który prowadzi na Nabrzeże Śląskie. Teren całkowicie odpowiada naszym potrzebom, a dostęp do przylegającego do niego nabrzeża nie jest nam potrzebny – dodaje.
Port Gdynia jest także zainteresowany kolejnymi przetargami dotyczącymi terenów należących do Nauty.
- Potencjalnie jesteśmy także zainteresowani terenem, na którym mógłby zostać wybudować biurowiec, w tym przypadku trudno jednak na jakiekolwiek jednoznaczne deklaracje – stwierdza Jarosiński. - Czekamy aż ogłoszony zostanie przetarg i uważnie przyjrzymy się wówczas jego warunkom.
Już teraz część budynków biurowych Portu Gdynia lokowana jest dalej od nabrzeży, które mogą pełnić funkcje przeładunkowe. W biurowcu, który mógłby powstać na terenach Nauty, mogłyby zaś ulokować się firmy morskie, współpracujące z Portem.
- W dniu 30.01.2015 roku zakończyło się postępowanie zmierzające do wyłonienia inwestorów dla spółek celowych lub działek gruntu przewidzianych w planie zagospodarowania przestrzennego na funkcje mieszkaniowe, usługowe i komercyjne – mówi Paweł Matwiejko-Demusiak. - W terminie przewidzianym warunkami postępowania wpłynęło kilka ofert, które będą przedmiotem naszych analiz. Z zadowoleniem przyjmujemy zainteresowanie Portu Gdynia akwizycją kolejnych terenów postoczniowych. Na obecną chwilę nie przewidujemy jednakże ogłoszenia kolejnego przetargu, a zamierzamy skoncentrować się na negocjacjach z oferentami oraz optymalizacji możliwych transakcji.
Z punktu widzenia miasta praktycznie nie ma natomiast większego znaczenia kto będzie nabywcą terenów, ponieważ i tak będzie musiał zabudować je zgodnie z planem miejscowym, przy czym należy wyraźnie podkreślić, że działka zakupiona już przez Port Gdynia (na zdjęciu) ma charakter przemysłowy.
Marek Nowak
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza