jk
Będziemy rozwijać ideę utworzenia mechanizmu finansowego dla polskich stoczni i armatorów, który w sposób komercyjny ograniczy skutki wahań cyklu koniunkturalnego – zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w piątek w Szczecinie.
"Nowy sposób finansowania przemysłu stoczniowego będzie przedsięwzięciem szerszym niż fundusz inwestycyjny. To raczej konsorcjum bankowe, obligacyjne jak również inwestycyjne, czyli znacznie wyższy i mocniejszy element finansowy niż tylko fundusz inwestycyjny" – zaznaczył minister w rozmowie z dziennikarzami podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Gróbarczyk dodał, że potrzeby inwestycyjne Polskiej Żeglugi Morskiej będę realizowane z konsorcjum bankowego, które ma powstać.
"Cel jest bardzo prosty: przygotowanie finansowania dla stoczni i armatorów, którzy będą mogli korzystać ze środków w ramach realizacji zleceń. Z jednej strony chcemy spłaszczać okresy koniunkturalne, a z drugiej posiadać cały czas zasób finansowy w ramach realizacji zleceń" – wyjaśnił.
Pytany przez dziennikarzy, komu będzie podlegać nowe konsorcjum, odpowiedział, że jest za wcześnie, by o tym mówić. "Konsorcjum musi być niezależne. Skończyliśmy z jednym: z dotowaniem nierynkowym. Wszystko ma być finansowane w ramach polityki rynkowej i temu ma przyświecać ta koncepcja" – podkreślił.
Międzynarodowy Kongres Morski to coroczne spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Główne tematy tegorocznej piątej edycji to żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.
Kongres Morski zakończy się w piątek wieczorem. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru