Już nie tylko Norwegii marzy się ekologiczna rewolucja. Przyjazne dla środowiska elektryczne promy pojawią się już wkrótce również w Finlandii. Pierwsza tego typu sporych rozmiarów jednostka ma się pojawić tam już w przyszłym roku. Powstaje ona w Polsce.
Statek będzie miał ok. 90 metrów długości, 16 metrów szerokości, a na pokład będzie mógł zabrać ponad 350 pasażerów oraz 90 pojazdów. Jego konstrukcję zaplanowano w taki sposób, by bezproblemowo radził sobie z kruszeniem cienkich warstw lodu. Zapobiegawczo zostanie też zainstalowany na nim generator awaryjny, by w przypadku spotkania z taką przeszkodą dostarczyć dodatkową moc do baterii.
Jednostka będzie pływać w barwach FinFerries. Ten fiński armator dysponuje obecnie flotą, w skład której wchodzi 40 statków. Prom, który zostanie zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist (wybrana została ona spośród 13 stoczni), zgodnie z planem, ma zostać dostarczony armatorowi latem 2017 r. Zastosowana w nim technologia zasilania została rozwinięta w Norwegii i wykorzystana na Ampere, czyli jednostce ZeroCat™ 120 - pierwszym na świecie promie elektrycznym.
Prom będzie wykorzystywany na trasie Pargas-Nagu. Przyszły użytkownik wierzy, że nowy prom elektryczny odniesie taki sam sukces jak Ampere, który bez większych trudności przebył dystans odpowiadający 1,5 długości równika. Jednostka, która jest pionierem w tej dziedzinie, pojawiła się na trasie Lavik-Oppedal prawie rok temu. Już wtedy wielu ekspertów podkreślało, że przedsięwzięcie związane z uruchomieniem pierwszego promu napędzanego wyłącznie energią elektryczną stanowi krok milowy dla branży. ZeroCat™ 120, który został nagrodzony tytułem Statku Roku, ogłoszony został zwiastunem przyszłej rewolucji, dzięki której statki nie tylko nie będą emitowały szkodliwych dla środowiska związków, ale również staną się dużo bardziej ekonomiczne. W przypadku norweskiego statku oszczędności sięgać mają aż 60 procent w stosunku do tradycyjnego paliwa.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza