• <
nauta_2024

Finlandia czeka na swój pierwszy elektryczny prom

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Finlandia czeka na swój pierwszy elektryczny prom

Partnerzy portalu

Finlandia czeka na swój pierwszy elektryczny prom - GospodarkaMorska.pl

Już nie tylko Norwegii marzy się ekologiczna rewolucja. Przyjazne dla środowiska elektryczne promy pojawią się już wkrótce również w Finlandii. Pierwsza tego typu sporych rozmiarów jednostka ma się pojawić tam już w przyszłym roku. Powstaje ona w Polsce.
 
Statek będzie miał ok. 90 metrów długości, 16 metrów szerokości, a na pokład będzie mógł zabrać ponad 350 pasażerów oraz 90 pojazdów. Jego konstrukcję zaplanowano w taki sposób, by bezproblemowo radził sobie z kruszeniem cienkich warstw lodu. Zapobiegawczo zostanie też zainstalowany na nim generator awaryjny, by w przypadku spotkania z taką przeszkodą dostarczyć dodatkową moc do baterii.
 
Jednostka będzie pływać w barwach FinFerries. Ten fiński armator dysponuje obecnie flotą, w skład której wchodzi 40 statków. Prom, który zostanie zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist (wybrana została ona spośród 13 stoczni), zgodnie z planem, ma zostać dostarczony armatorowi latem 2017 r. Zastosowana w nim technologia zasilania została rozwinięta w Norwegii i wykorzystana na Ampere, czyli jednostce ZeroCat™ 120 - pierwszym na świecie promie elektrycznym.
 
Prom będzie wykorzystywany na trasie Pargas-Nagu. Przyszły użytkownik wierzy, że nowy prom elektryczny odniesie taki sam sukces jak Ampere, który bez większych trudności przebył dystans odpowiadający 1,5 długości równika. Jednostka, która jest pionierem w tej dziedzinie, pojawiła się na trasie Lavik-Oppedal prawie rok temu. Już wtedy wielu ekspertów podkreślało, że przedsięwzięcie związane z uruchomieniem pierwszego promu napędzanego wyłącznie energią elektryczną stanowi krok milowy dla branży. ZeroCat™ 120, który został nagrodzony tytułem Statku Roku, ogłoszony został zwiastunem przyszłej rewolucji, dzięki której statki nie tylko nie będą emitowały szkodliwych dla środowiska związków, ale również staną się dużo bardziej ekonomiczne. W przypadku norweskiego statku oszczędności sięgać mają aż 60 procent w stosunku do tradycyjnego paliwa.
 

etmal_790x120_gif_2020
Źródło:
promyskat.pl

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.