• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zbliża się koniec telenoweli pt. "Lotniskowiec São Paulo". Brazylijska marynarka wojenna chce zatopić pechową jednostkę

rk

06.02.2023 15:34
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Zbliża się koniec telenoweli pt. "Lotniskowiec São Paulo". Brazylijska marynarka wojenna chce zatopić pechową jednostkę

Partnerzy portalu

Zbliża się koniec telenoweli pt. "Lotniskowiec São Paulo". Brazylijska marynarka wojenna chce zatopić pechową jednostkę - GospodarkaMorska.pl
MSK

Brazylijska Marynarka Wojenna potwierdziła, że zamierza przeprowadzić kontrolowane zatopienie wycofanego z eksploatacji lotniskowca São Paulo na wodach brazylijskich. Nie ujawniono dokładnego terminu ani miejsca zatopienia, ale oczekuje się, że po ostrzeżeniu, że okręt jest poważnie zagrożony utratą stabilności i pływalności.

Marynarka Wojenna Brazylii (Marinha do Brasil) wydała oficjalne wspólne oświadczenie z Prokuratorem Generalnym i Ministerstwem Obrony, w którym stwierdza, że ze względu na poważną degradację kadłuba naprawa będzie niemożliwa, a zatonięcie jest nieuniknione. Teraz służby wytężają swoje zdolności, aby zapobiec niekontrolowanemu zatonięciu byłego okrętu flagowego państwa, który został wycofany z eksploatacji w 2018 roku.

Pozycja do zatopienia została wybrana, ponieważ pozostaje w wyłącznej strefie ekonomicznej Brazylii, ale znajduje się poza jakimikolwiek obszarami chronionymi środowiskowo i jest wolna od udokumentowanych kabli podmorskich. Nie będzie też kolidować z projektami takimi jak farmy wiatrowe. Marynarka wojenna wcześniej przeniosła były lotniskowiec na pozycję ponad 215 mil od wybrzeża, gdzie głębokość oceanu wynosi ok. 5 km.

Brazylijska minister środowiska Marina Silva poprosiła wojskowych o rozważenie innych planów, podczas gdy Brazylijski Instytut Środowiska (Ibama) napisał o ryzyku poważnych szkód, w tym potencjalnej katastrofy ekologicznej. Postulował, aby okręt został zadokowany i poddany usunięciu zanieczyszczeń z pokładu, tak aby pierwotny plan ekologicznego recyklingu i bezpiecznego zezłomowania mógł zostać zrealizowany.

Marynarka Wojenna w swoim oświadczeniu starała się obarczyć winą Turcję i firmę zajmującą się złomowaniem statków, twierdząc, że pierwotnie strona turecka miała dokonać ekologicznego recyklingu. Twierdzą, że Ankara "jednostronnie wycofała zgodę" po tym, jak statek był w tranzycie przez 22 dni. Przedstawiciele morskiego rodzaju sił zbrojnych uważają, że po przeprowadzeniu przetargu i sprzedaży statek stał się odpowiedzialnością tureckiego nabywcy. Ponadto twierdzą, że ex-São Paulo pozostaje w gestii firmy Sok Denizcilik, która miała dokonać złomowania.

Marynarka Wojenna twierdzi, że w styczniu podjęto nowe badanie, które wykazało szybki rozkład kadłuba ze zwiększoną ingerencją wody, a 21 przedziałów jest zagrożonych. Jej zdaniem tureckie przedsiębiorstwa nie zrealizowały postanowień kontraktu portowego i naprawczego po powrocie okrętu do Brazylii i dopuściły do wygaśnięcia ubezpieczenia.

Sok Denizcilik we własnym oświadczeniu obwinia Brazylijczyków twierdząc, że jako firma działała w sposób odpowiedzialny i ma długą historię ekologicznego recyklingu jednostek morskich. Zauważa, że nie było za bardzo chętnych na przyjęcie okrętu, w tym brazylijska marynarka wojenna migała się od odpowiedzialności za swój niegdyś flagowy lotniskowiec. Podkreśliła, że były okręt był holowany w kółko u wybrzeży Brazylii przez 100 dni, co mogło wpłynąć na jego uszkodzenie. Nawet dla nowoczesnego, sprawnego okrętu trwający 1/3 roku pobyt ciągle w morzu pozostaje wyzwaniem. Ponadto firma ubezpieczeniowa odmówiła 6 stycznia 2023 roku firma odnowienia polisy ze względu na niepewność sytuacji, według tureckiego przedsiębiorstwa.

Zdaniem organizacji ekologicznych lotniskowiec, który został zbudowany przez Francuzów pod koniec lat 50-tych, jest wciąż silnie skażony azbestem i innymi zanieczyszczeniami. Regularnie protestują przeciwko decyzji o zatopieniu jako naruszeniu międzynarodowych traktatów.

Nie licząc nieprzewidzianych okoliczności oczekuje się, że brazylijskie siły zbrojne w najbliższym czasie przystąpią do zatopienia feralnego okrętu, kończąc serial trwający od 2022 roku, kiedy wycofany kilka lat wcześniej ze służby okręt został odholowany z Rio de Janeiro i miał udać się w ostatni rejs do Turcji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.