Brazylijska Marynarka Wojenna potwierdziła, że zamierza przeprowadzić kontrolowane zatopienie wycofanego z eksploatacji lotniskowca São Paulo na wodach brazylijskich. Nie ujawniono dokładnego terminu ani miejsca zatopienia, ale oczekuje się, że po ostrzeżeniu, że okręt jest poważnie zagrożony utratą stabilności i pływalności.
Marynarka Wojenna Brazylii (Marinha do Brasil) wydała oficjalne wspólne oświadczenie z Prokuratorem Generalnym i Ministerstwem Obrony, w którym stwierdza, że ze względu na poważną degradację kadłuba naprawa będzie niemożliwa, a zatonięcie jest nieuniknione. Teraz służby wytężają swoje zdolności, aby zapobiec niekontrolowanemu zatonięciu byłego okrętu flagowego państwa, który został wycofany z eksploatacji w 2018 roku.
Pozycja do zatopienia została wybrana, ponieważ pozostaje w wyłącznej strefie ekonomicznej Brazylii, ale znajduje się poza jakimikolwiek obszarami chronionymi środowiskowo i jest wolna od udokumentowanych kabli podmorskich. Nie będzie też kolidować z projektami takimi jak farmy wiatrowe. Marynarka wojenna wcześniej przeniosła były lotniskowiec na pozycję ponad 215 mil od wybrzeża, gdzie głębokość oceanu wynosi ok. 5 km.
Brazylijska minister środowiska Marina Silva poprosiła wojskowych o rozważenie innych planów, podczas gdy Brazylijski Instytut Środowiska (Ibama) napisał o ryzyku poważnych szkód, w tym potencjalnej katastrofy ekologicznej. Postulował, aby okręt został zadokowany i poddany usunięciu zanieczyszczeń z pokładu, tak aby pierwotny plan ekologicznego recyklingu i bezpiecznego zezłomowania mógł zostać zrealizowany.
Marinha do Brasil afundou seu único porta-aviões no mar. Nau capitânia desde 2000, o porta-aviões São Paulo, foi desativado em 2017, foi afundado no oceano Atlântico em 3 de fevereiro de 2023. pic.twitter.com/3Bk3fUQ06D
— Hugo Borges (@HugoBor73884636) February 4, 2023
Marynarka Wojenna w swoim oświadczeniu starała się obarczyć winą Turcję i firmę zajmującą się złomowaniem statków, twierdząc, że pierwotnie strona turecka miała dokonać ekologicznego recyklingu. Twierdzą, że Ankara "jednostronnie wycofała zgodę" po tym, jak statek był w tranzycie przez 22 dni. Przedstawiciele morskiego rodzaju sił zbrojnych uważają, że po przeprowadzeniu przetargu i sprzedaży statek stał się odpowiedzialnością tureckiego nabywcy. Ponadto twierdzą, że ex-São Paulo pozostaje w gestii firmy Sok Denizcilik, która miała dokonać złomowania.
Marynarka Wojenna twierdzi, że w styczniu podjęto nowe badanie, które wykazało szybki rozkład kadłuba ze zwiększoną ingerencją wody, a 21 przedziałów jest zagrożonych. Jej zdaniem tureckie przedsiębiorstwa nie zrealizowały postanowień kontraktu portowego i naprawczego po powrocie okrętu do Brazylii i dopuściły do wygaśnięcia ubezpieczenia.
Sok Denizcilik we własnym oświadczeniu obwinia Brazylijczyków twierdząc, że jako firma działała w sposób odpowiedzialny i ma długą historię ekologicznego recyklingu jednostek morskich. Zauważa, że nie było za bardzo chętnych na przyjęcie okrętu, w tym brazylijska marynarka wojenna migała się od odpowiedzialności za swój niegdyś flagowy lotniskowiec. Podkreśliła, że były okręt był holowany w kółko u wybrzeży Brazylii przez 100 dni, co mogło wpłynąć na jego uszkodzenie. Nawet dla nowoczesnego, sprawnego okrętu trwający 1/3 roku pobyt ciągle w morzu pozostaje wyzwaniem. Ponadto firma ubezpieczeniowa odmówiła 6 stycznia 2023 roku firma odnowienia polisy ze względu na niepewność sytuacji, według tureckiego przedsiębiorstwa.
Zdaniem organizacji ekologicznych lotniskowiec, który został zbudowany przez Francuzów pod koniec lat 50-tych, jest wciąż silnie skażony azbestem i innymi zanieczyszczeniami. Regularnie protestują przeciwko decyzji o zatopieniu jako naruszeniu międzynarodowych traktatów.
Nie licząc nieprzewidzianych okoliczności oczekuje się, że brazylijskie siły zbrojne w najbliższym czasie przystąpią do zatopienia feralnego okrętu, kończąc serial trwający od 2022 roku, kiedy wycofany kilka lat wcześniej ze służby okręt został odholowany z Rio de Janeiro i miał udać się w ostatni rejs do Turcji.
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów