Zatłoczenie w portach kontenerowych w południowych Chinach pogarsza się, ponieważ władze zaostrzają środki dezynfekcyjne w związku z nasileniem przypadków infekcji COVID-19, powodując największe zaległości od co najmniej 2019 roku.
Ponad 150 przypadków koronawirusa zostało zgłoszonych w prowincji Guangdong, kluczowym centrum produkcyjnym i eksportowym w południowych Chinach, co skłoniło władze lokalne do wzmożenia działań prewencyjnych i kontrolnych, które ograniczyły zdolności przeładunkowe w portach.
Porty w Guangdong, w tym Yantian, Shekou, Chiwan i Nansha, wydały w tym tygodniu zawiadomienia o zawieszeniu wejścia statków do portów bez wcześniejszej rezerwacji i przyjmą tylko rezerwacje na kontenery eksportowe w ciągu trzech do siedmiu dni przed przybyciem statków.
Duże firmy żeglugowe ostrzegały klientów o opóźnieniach statków, zmianach w harmonogramach zawinięć do portów oraz o możliwości całkowitego pominięcia niektórych portów.
Ocean Network Express (ONE) poinformował w środowym komunikacie, że międzynarodowy terminal kontenerowy Yantian nadal działa poniżej przepustowości z powodu ograniczeń w pracy związanych z COVID, podczas gdy zatłoczenie terminali kontenerowych w Shekou i Chiwan wzrosło do ponad 90% przepustowości.
Stawki frachtowe dalej rosną
Wiodąca na świecie linia kontenerowa Maersk w czwartek wydłużyła czas przewidywanych opóźnień w Yantian do 16 dni z 14 dni wcześniej.
Według danych Refinitiv od piątku ponad 50 kontenerowców czeka na zacumowanie w zewnętrznej delcie Rzeki Perłowej, gdzie znajdują się porty.
Eksporterzy twierdzą, że wpływ był jak dotąd ograniczony, ponieważ opóźnienia w załadunku i powolne dostawy utrudniały łańcuchy logistyczne od początku pandemii COVID-19.
- Zasadniczo mieliśmy podobne doświadczenia w zeszłym roku, więc mamy doświadczenie w reagowaniu, tylko wzrost kosztów transportu jest naprawdę zdumiewający. Opłaty za fracht znajdują odzwierciedlenie we wzroście kosztów materiałów, które już wzrosły o około 15-30% – powiedział kierownik sprzedaży w firmie produkującej kable elektroniczne w Shenzhen, dużym mieście produkcyjnym w Guangdong niedaleko Hongkongu.
Stawki frachtu kontenerowego z Chin do Europy wzrosły w tym tygodniu do rekordowego poziomu 11 037 dolarów za kontener o długości 40 stóp, spowodowane wąskimi gardłami w łańcuchu dostaw spowodowanym wzrostem popytu na towary konsumpcyjne i pewnymi efektami domina, gdy kontenerowiec zablokował Kanał Sueski w marcu.
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?