Gwałtowny rozwój globalnej energetyki wiatrowej niesie za sobą wyzwania logistyczne. Komponenty turbin wiatrowych charakteryzują się niestandardowym wymiarem, zaś fakt ich produkcji w Chinach sprawia, że transport morski stanowi najlepszą drogą transportu, której potencjał będzie rosnąć.
W związku z rozwojem odnawialnych źródeł energii i oraz postępującymi ograniczeniami emisji CO2, energetyka wiatrowa jako ekologiczne źródło produkcji energii odgrywa coraz większą rolę w wytwarzaniu energii. Wymaga to nie tylko większej ilości komponentów turbin wiatrowych, których światowym potentatem są Chiny.
Obecnie wielkość turbiny wiatrowej może wynosić ponad 100 metrów i stale rośnie. Turbiny są coraz cięższe, łopaty wirnika coraz dłuższe, a elementy wieży coraz większe. Każdy element wiatraka ma swoją własną specyfikę. I tak wieża jest duża i ciężka, łopaty wirnika są długie i szerokie, a gondola jest mała i ciężka.
Biorąc te wszystkie czynniki pod uwagę, kwestia transportu stanowi istotne zagadnienie w rozwoju energetyki wiatrowej. Stąd też jako odpowiedzią na potrzeby rynku jest transport morski części do turbin wiatrowych, który segment gwałtownie się rozwija.
Energetyka wiatrowa w liczbach
Według Global Wind Energy Council, światowy rynek energii wiatrowej rośnie w tempie ponad 10% rocznie. Oznacza to, że w ciągu najbliższych 20 lat na całym świecie trzeba będzie zainstalować aż 10 000 nowych turbin.
Według Westwood Global Energy Group, firmy zajmującej się konsultingiem w branży energetycznej, do końca 2022 r. firmy działające w branży morskich elektrowni wiatrowych zrealizują inwestycje o wartości o 57% większej aniżeli w latach 2019-20. Wskutek gwałtownego rozwoju, moce morskich elektrowni wiatrowych wzrosną o ponad 20 GW.
Jak wynika z danych WindEurope, największej europejskiej organizacji działającej w sektorze energetyki wiatrowej, europejskie inwestycje w morskie farmy wiatrowe w 2020 r. wyniosły 26,3 mld euro. W Europie jest obecnie 116 morskich farm wiatrowych położonych w 12 państwach, z których 40% mocy generują farmy brytyjskie. Obecnie morska energetyka wiatrowa w Europie zatrudnia ok. 100 tys. pracowników, zaś w 2030 r. sektor powinien zatrudniać nie mniej niż 200 tys. pracowników.
Chiny znów największe
Na Chiny przypada połowa (3 GW) światowej mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej (6 GW) w 2020 roku, dzięki czemu Państwo Środka już trzeci rok z rzędu piastuje miejsce lidera pod względem instalacji morskich farm wiatrowych. Potencjał energetyczny morskich farm wiatrowych Chin wynosi obecnie 10 GW, co sprawia, że można oczekiwać, że w tym roku zdeklasują dotychczasowo lidera, jakim jest Wielka Brytania.
Dynamicznie wzrost rozwoju energetyki wiatrowej w Chinach stanowi pochodną rosnącej opłacalności inwestycji i rentowności przedsięwzięcia. Bezpośrednią przyczyną takiego stanu rzeczy jest opanowanie rynku przez chińskich producentów i wykonawców, działających również pod marką zagranicznych przedsiębiorstw.
Według raportu Global Wind Energy Council Market Intelligence, Vestas jest największym na świecie dostawcą turbin wiatrowych, działając w 32 krajach.
Na drugiej miejscu uplasował się amerykańska GE Renewable Energy, który odnotował znaczny wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, dostarczając turbiny o łącznej mocy ponad 10 GW.
Trzecie miejsce w rankingu zajął chiński gigant – Xinjiang Goldwind Science & Technology Co., szerzej znany jako Goldwind.
W Państwie Środka Goldwind zainstalował instalacje o mocy 12 GW, zaś jego udziały na globalnym rynku znacząco się zwiększają. Można oczekiwać, że Goldwind przejmie pałeczkę lidera w sztafecie o miano światowego producenta turbin wiatrowych. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w Chinach działa znaczna liczba mniejszych producentów części do turbin wiatrowych, przez co chiński potencjał zaspokojenia rynku jest praktycznie nieograniczony.
Polacy gotowi do działania
Wiele polskich przedsiębiorstw z sukcesem rozwija się w branży, odpowiadając za budowę oraz eksploatację farm wiatrowych, zarówno na Bałtyku, jak również innych akwenach. Polski rząd również dostrzega perspektywiczność branży, czego przykładem może być opublikowana w lutym Ustawa o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Przywoływana ustawa zawiera ramy regulacyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim. Już teraz orientacyjny potencjał morskich farm wiatrowych możliwych do zainstalowania na Bałtyku w polskiej strefie ekonomicznej wynosi 10 GW.
Polskie terminale są przygotowane na odbiór części do elektrowni wiatrowych. Zarówno lokalizacja, infrastruktura, jak i doświadczenie w obsłudze tego typu ładunków sprawiają, że Polacy są gotowi do obsługi ładunków do elektrowni wiatrowych.
Wymownym przykładem potwierdzającym kompetencje może być największa w historii Polski dostawa łopat do turbin wiatrowych z Chin, która miała miejsce w lutym br. w gdyńskim porcie. Jednostka Tian Xi mierząca 190 metrów, płynąc poprzez Kanał Sueski z chińskiego Changshu, dostarczyła 114 łopat. Rozładunek trwał 2,5 dnia, zaś obsługą portową oraz agencyjną statku zajmowała się Morska Agencja Gdynia (MAG).
Konkluzje
Wzrost rozwoju energetyki wiatrowej jest oczywistością; kto ten fakt będzie umiał wykorzystać, ten będzie cieszyć się zasłużonym zyskiem. Zgodnie z unijną strategią, w 2050 roku Unia Europejska powinna dysponować potencjałem 300 GW pochodzącym z eksploatacji morskich farm wiatrowych. Prócz tego w różnych zakątach globu mamy do czynienia z ambitnymi planami rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, wśród których możemy wyróżnić rejon Azji, w szczególności Korei Płd., Japonii oraz Wietnamu.
Chiny będą umacniać się na pozycji światowego lidera w sektorze morskiej energii wiatrowej. Zdobyte doświadczenie oraz renoma chińskich producentów, jak również konkurencyjna cena sprawa, że możemy oczekiwać wzrostu transportu morskiego części do turbin wiatrowych pochodzących z Państwa Środka.
Polskie elektrownie wiatrowe na morzu z terminalem instalacyjnym w Gdańsku głównym filarem Krajowego Planu Odbudowy
MFW przyspiesza, ale czy jesteśmy na to gotowi? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Wyspy, które niekoniecznie otacza woda
Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej
Założenia: pełnomocnik ds. strategicznej infrastruktury energetycznej wiceministrem przemysłu
Edu Offshore Wind: Pomorska Platforma Offshore o ścieżkach kariery