Największy eksponat nowopowstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie, kuter GDY-18, dopłynął do swojego miejsca przeznaczenia. W miniony weekend odbyła się operacja wstawienia jednostki do budynku dziesiątego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego.
Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników "Ogórkiem", do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 roku w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 roku w stoczni "Ustka" superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów. W tym roku rozpoczął nowy rozdział swojego istnienia.
We wtorkowy poranek, 13 kwietnia 2021 roku, historyczny kuter rybacki, mierzący 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości, z pomocą holownika odpłynął do Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Tam przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej. Największym przedsięwzięciem było jednak przecięcie kadłuba w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM, obejrzenie wnętrza jednostki.
3 czerwca, pod osłoną nocy, z gdyńskiej stoczni wypłynęła, prowadzona przez holownik, barka z dwiema lśniącymi sekcjami kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników: "Karol" i "Złota Rybka", została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Następnie rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia sekcji na plac budowy. – Operacja wyładunku była niezwykle skomplikowana i ryzykowna. Wymagała użycia profesjonalnego sprzętu: wózków do dokowania oraz dźwigu samochodowego. Precyzyjne ustawienie barki do poziomu nabrzeża, na której transportowano eksponat, zostało przeprowadzone bardzo profesjonalnie pod ścisłym nadzorem pracowników wykonawcy. – mówi Małgorzata Kowalska z Działu Inwestycji i Remontów NMM.
Wykonawcą działań związanych z odnowieniem, przecięciem, transportem oraz wstawieniem kutra rybackiego do budynku było przedsiębiorstwo ADAC – Usługi Projektowo-Budowlane. Zakończenie pierwszego etapu budowy oddziału w Łebie planowane jest na połowę 2021 roku. Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie około 40 milionów złotych i jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz dofinansowania w ramach Programów Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Zegarek najbogatszego pasażera "Titanica" sprzedany za 900 tys. funtów
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich