Największy eksponat nowopowstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie, kuter GDY-18, dopłynął do swojego miejsca przeznaczenia. W miniony weekend odbyła się operacja wstawienia jednostki do budynku dziesiątego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego.
Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników "Ogórkiem", do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 roku w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 roku w stoczni "Ustka" superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów. W tym roku rozpoczął nowy rozdział swojego istnienia.
We wtorkowy poranek, 13 kwietnia 2021 roku, historyczny kuter rybacki, mierzący 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości, z pomocą holownika odpłynął do Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Tam przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej. Największym przedsięwzięciem było jednak przecięcie kadłuba w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM, obejrzenie wnętrza jednostki.
3 czerwca, pod osłoną nocy, z gdyńskiej stoczni wypłynęła, prowadzona przez holownik, barka z dwiema lśniącymi sekcjami kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników: "Karol" i "Złota Rybka", została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Następnie rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia sekcji na plac budowy. – Operacja wyładunku była niezwykle skomplikowana i ryzykowna. Wymagała użycia profesjonalnego sprzętu: wózków do dokowania oraz dźwigu samochodowego. Precyzyjne ustawienie barki do poziomu nabrzeża, na której transportowano eksponat, zostało przeprowadzone bardzo profesjonalnie pod ścisłym nadzorem pracowników wykonawcy. – mówi Małgorzata Kowalska z Działu Inwestycji i Remontów NMM.
Wykonawcą działań związanych z odnowieniem, przecięciem, transportem oraz wstawieniem kutra rybackiego do budynku było przedsiębiorstwo ADAC – Usługi Projektowo-Budowlane. Zakończenie pierwszego etapu budowy oddziału w Łebie planowane jest na połowę 2021 roku. Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie około 40 milionów złotych i jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz dofinansowania w ramach Programów Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym