X-Press Feeders, największy na świecie niezależny armator z siedzibą w Singapurze, złożył zamówienie na szesnaście dwupaliwowych kontenerowców o ładowności 1170 TEU.
Statki zostaną zbudowane przez chińskie stocznie New Dayang Shipbuilding i Ningbo Xinle Shipbuilding Group, a każda z nich dostarczy osiem jednostek. Porozumienie pomiędzy trzema stronami zostało praktycznie podpisane.
"Statki trafią na nasze szlaki handlowe w Europie i obu Amerykach, począwszy od czwartego kwartału 2023 roku, a ostatnie statki dołączą do armatora do końca 2024 roku" – poinformował X-Press Feeders.
Nowe jednostki będą wyposażone w silniki dwupaliwowe, które mogą działać na zwykłym paliwie lub zielonym metanolu i są specjalnie zaprojektowane tak, aby były bardzo oszczędne.
– Jesteśmy zaangażowani w utrzymanie ekologicznego podejścia do rozbudowy i modernizacji naszej floty obsługiwanej na całym świecie – skomentował Shmuel Yoskovitz, dyrektor generalny X-Press Feeders.
W ramach programu wymiany floty X-Press Feeders planuje nową generację statków, które będą spalać mniej niż połowę paliwa w porównaniu z istniejącymi statkami. Firma współpracuje z wieloma producentami silników, gdyż wybór odpowiednich konstrukcji będzie kluczowy. Muszą one być są zdolne do spalania niebieskich i zielonych paliw, w tym metanolu i amoniaku NH3.
Na początku tego roku X-Press Feeders zainwestował w Core Power, brytyjską firmę deweloperską, specjalizującą się w skalowalnej technologii energii atomowej dla transportu oceanicznego i przemysłu ciężkiego. Core Power opracowuje modułowy reaktor ze stopioną solą (MSR) do napędzania statków i dostarczania energii do produkcji niebieskich i zielonych paliw. Pierwszy prototypowy reaktor MSR ma rozpocząć testy w 2025 roku.
Chemia w morzu i na plaży. Zanieczyszczamy oceany globalnie, trujemy się lokalnie
Raport NIK: człowiek zagraża Półwyspowi Helskiemu
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Polskie elektrownie wiatrowe na morzu z terminalem instalacyjnym w Gdańsku głównym filarem Krajowego Planu Odbudowy
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
MFW przyspiesza, ale czy jesteśmy na to gotowi? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem