– Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów. Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy – powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas wczorajszej (8 kwietnia) konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Organizatorem pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który kończy się dziś w gdańskim porcie, jest samorząd województwa.
Nasza barka, załadowana we wtorek w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych (TZMO), dopłynęła do Chełmna w środę późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią tiry, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce w czwartek, a krótko po południu z Chełmna do Gdańska wypłynęły Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat, tym produkty TZMO eksportowane do Izraela.
– Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami gospodarz województwa, który jest pomysłodawcą i inicjatorem rejsu. Dodał, że dla naszego regionu położenie na skrzyżowanie dróg wodnych to handicap, bo wiele firm lokuje się w tego typu dogodnych logistycznie miejscach.
– Ten pilotaż jest dla nas ważny, bo my jako miasto chcemy się rozwijać między innymi w oparciu o logistykę. Będziemy wspierali tę inicjatywę wspólnie z władzami województwa – podkreślił burmistrz Chełmna Artur Mikiewicz.
– Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany. Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo – stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
We wczorajszej konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie uczestniczyli też przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska, wicemarszałek województwa Zbigniew Ostrowski, radni województwa Jacek Chmarzyński, Michał Czepek, Katarzyna Lubańska i Tadeusz Pogoda oraz prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, a także kapitan barki Rafał Błocki, dyrektor Wojciech Fietkiewicz z TZMO i Grzegorz Jagusiak z firmy VAN Cargo, która jest operatorem rejsu..
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.
Transport śródlądowy w liczbach:
– Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
– Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
– Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
– Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.
Kolejki na przeprawie promowej w Świnoujściu
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu