• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Wisła – barka jest teraz rozładowywana w porcie w Gdańsku

zk

09.04.2021 10:45 Źródło: informacja prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wisła – barka jest teraz rozładowywana w porcie w Gdańsku
Wisła – barka jest teraz rozładowywana w porcie w Gdańsku - GospodarkaMorska.pl
Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku  model transportu towarów. Liczymy, że Wisła stanie się arterią  komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które  liczymy – powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas wczorajszej  (8 kwietnia) konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na  którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami  do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Organizatorem  pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który kończy się dziś w  gdańskim porcie, jest samorząd województwa.

Nasza barka, załadowana we wtorek w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych (TZMO), dopłynęła do Chełmna w środę późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią tiry, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce w czwartek, a  krótko po południu z Chełmna do Gdańska wypłynęły Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat,  tym produkty TZMO eksportowane do Izraela.

– Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami gospodarz województwa, który jest pomysłodawcą i inicjatorem rejsu. Dodał, że dla naszego regionu położenie na skrzyżowanie dróg wodnych to handicap, bo wiele firm lokuje się w tego typu dogodnych logistycznie miejscach.

– Ten pilotaż jest dla nas ważny, bo my jako miasto chcemy się rozwijać między innymi w oparciu o logistykę. Będziemy wspierali tę inicjatywę wspólnie z władzami województwa – podkreślił burmistrz Chełmna Artur Mikiewicz.

– Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany. Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo – stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

We wczorajszej konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie  uczestniczyli też przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska,  wicemarszałek województwa Zbigniew Ostrowski, radni województwa Jacek  Chmarzyński, Michał Czepek, Katarzyna Lubańska i Tadeusz Pogoda oraz  prof. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, a także  kapitan barki Rafał Błocki, dyrektor Wojciech Fietkiewicz z TZMO i  Grzegorz Jagusiak z firmy VAN Cargo, która jest operatorem rejsu..

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.

Transport śródlądowy w liczbach:
– Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
– Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
– Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
– Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34362,00 $ tona 0,20% 15 wrz
 Cynk 3051,00 $ tona 1,23% 15 wrz
 Aluminium 2867,00 $ tona 0,74% 15 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.