• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kontenery z Portu Gdańsk już w Chełmnie. Wiślany rejs barki trwał jeden dzień

08.04.2021 01:24
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kontenery z Portu Gdańsk już w Chełmnie. Wiślany rejs barki trwał jeden dzień

Partnerzy portalu

Kontenery z Portu Gdańsk już w Chełmnie. Wiślany rejs barki trwał jeden dzień - GospodarkaMorska.pl
Komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna

W czwartek, 7 kwietnia do Chełmna dopłynęła barka załadowana dzień wcześniej w Porcie Gdańsk 150 tonami komponentów do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Organizatorem pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego, który promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
 
-Jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do powtórnego użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą. Cieszę się, że kibicuje mu wielu mieszkańców regionu - mówi marszałek Piotr Całbecki, który towarzyszył załodze barki na ostatnim odcinku szlaku.
 
Firmą, do której trafi załadowana w Gdańsku zawartość sześciu 40-stopowych kontenerów, są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Na nabrzeżu w Chełmnie na naszą barkę czekały już tiry, którymi ładunek trafi do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki jutro. Do Gdańska popłyną Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

- W 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył pracę nad 3 etapem studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70. Użeglownienie rzeki Wisły to dla Portu Gdańsk możliwość nawiązania nowych kontaktów i zdobycia nowych rynków zbytu. Zmodernizowana infrastruktura w Porcie Wewnętrznym umożliwia obsługę tego typu transportu - informuje Aleksandra Cilińdź kierownik zespołu ds. rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
 
Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przypłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
 
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.
 
Wodny transport śródlądowy w liczbach

Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku


Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.
 

Gospodarka Morska
Komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.