Ukraina chce pogłębić kanał Bystre na Dunaju do 7,2 metra, by jeszcze w tym roku zyskać alternatywne trasy eksportu zboża - powiedział wiceminister infrastruktury Jurij Waśkow. Kanał, leżący w ukraińskiej części delty Dunaju pogłębiono wcześniej do 6,5 metra.
Wiceminister powiedział we wtorek, że Ukraina zamierza rozpocząć wkrótce rozmowy na ten temat z Unią Europejską. Docelowa głębokość kanału Bystre miałaby być zbliżona do wymiaru rumuńskiego kanału Sulina (7,3 metra). Choć Ukraina po inwazji rosyjskiej już pogłębiała kanał Bystre (z 3,9 metra do 6,5 metra), to wciąż jest on zbyt płytki dla przyjmowania statków, kóre kierują się do kanału Sulina - argumentował wiceminister.
Rumunia wyrażała już zaniepokojenie z powodu pogłębiania kanału Bystre, który przecina wspólny, wrażliwy ekologicznie region przybrzeżny. Delta Dunaju, jeden z najbardziej bioróżnorodnych regionów w Europie, gdzie rzeka Dunaj wpływa do Morza Czarnego, rozciąga się głównie w Rumunii, ale jej część znajduje się na terenach ukraińskich.
Przez porty na Dunaju przechodzi obecnie 1/4 ukraińskiego eksportu produkcji rolnej. Ogółem połowa eksportu wysyłana jest przez porty na Morzu Czarnym, a pozostała ćwierć - przez zachodnią granicę Ukrainy - informuje agencja Reutera.
Władze ukraińskie starają się zwiększać przepustowość portów na Dunaju jako alternatywnej trasy w związku z rosyjską blokadą wojskową głównych portów na Morzu Czarnym. Przed inwazją rosyjską porty morskie obsługiwały około 80 procent eksportu produktów rolnych.
awl/ tebe/
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął