Otwarcie łączącego Polskę i Litwę odcinka trasy Via Baltica to wydarzenie o ogromnym znaczeniu – zarówno gospodarczym, jak i obronnym. W poniedziałek na granicy obu krajów prezydent RP Karol Nawrocki oraz prezydent Litwy Gitanas Nauseda wspólnie zainaugurowali oddanie do użytku ostatniego fragmentu międzynarodowej autostrady łączącej państwa bałtyckie z Polską i resztą Europy.
Prezydent Nawrocki podkreślił, że nowa droga to coś więcej niż inwestycja transportowa. – Nie da się przecenić znaczenia tej trasy dla bezpieczeństwa i obronności regionu. Via Baltica to łącznik wzmacniający nasze relacje i odporność społeczeństw – powiedział. Dodał, że inwestycja ma także ogromne znaczenie gospodarcze, ponieważ tworzy nowe możliwości rozwoju, przyciąga inwestycje i sprzyja powstawaniu miejsc pracy.
Jak zaznaczył, Via Baltica jest również symbolem doskonałych relacji polsko-litewskich. – Trasa pokazuje, że nasze relacje są na najwyższym poziomie, a kraje Europy Środkowo-Wschodniej potrafią skutecznie realizować kluczowe projekty infrastrukturalne – mówił prezydent RP, wskazując, że projekt wpisuje się w cele Inicjatywy Trójmorza.
Prezydent Nauseda ocenił, że poniedziałkowa uroczystość wieńczy lata wspólnej pracy. – Litwa i Polska zainwestowały ogromne środki, czas i wysiłek w budowę arterii najwyższej jakości. Jej strategiczne znaczenie będzie tylko rosło – powiedział. Dodał, że w obecnym kontekście geopolitycznym Via Baltica odgrywa kluczową rolę, a Litwa i Polska – wspólnie z innymi państwami bałtyckimi – bardzo poważnie traktują kwestie bezpieczeństwa i obronności.
Obaj przywódcy zwrócili uwagę, że trasa ma również znaczenie militarne – jest wykorzystywana m.in. do transportu wojsk na wspólne ćwiczenia, co zwiększa zdolności obronne całego regionu. – To podwójne zastosowanie Via Baltica sprawia, że jesteśmy bezpieczniejsi – podkreślił Nawrocki.
Prezydent Nauseda przypomniał, że współpraca polsko-litewska rozwija się w wielu obszarach. Obecnie wartość wymiany handlowej między krajami przekracza 10 mld euro, a wspólne projekty infrastrukturalne – takie jak interkonektor gazowy, planowane połączenie elektroenergetyczne Harmony Link czy synchronizacja sieci z Europą kontynentalną – jeszcze bardziej integrują region. – Dziś można przejechać z Wilna do Lizbony, korzystając wyłącznie z dróg ekspresowych – zauważył litewski prezydent.
Via Baltica jest kluczowym elementem europejskiej sieci TEN-T, łączącym Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Po stronie polskiej trasę stanowi droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk i Suwałki do granicy w Budzisku. Otwarty w poniedziałek litewski odcinek łączy granicę z Mariampolem, domykając całe połączenie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął