Rząd do końca I kwartału planuje przyjąć uchwałę ws. lokalizacji w terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia - wynika z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Jak napisano w Wykazie, w uchwale Rada Ministrów ma uznać morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego na potrzeby budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Zgodnie z wpisem do wykazu, budowa terminala miałaby być sfinansowana albo przy udziale Funduszu Odbudowy (RRF - europejski Instrument na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności) w kwocie do 437 mln euro, albo z innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.
Uchwała ma zobowiązać ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminala oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia.
Terminal miałby powstać w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r. - zaznaczono.
Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski, moc farm wiatrowych w polskiej strefie Bałtyku w 2040 r. ma wynosić 8-11 GW. Zgodnie z harmonogramami najbardziej zaawansowanych projektów offshore, energia z pierwszych morskich wiatraków miałaby popłynąć w 2026 r.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych