PGE i duński Orsted oraz PKN Orlen i kanadyjski Northland mogą utworzyć spółki joint-venture dla budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Prezes UOKiK wydał odpowiednie zgody na koncentrację - podał w piątek urząd antymonopolowy.
W przypadku PGE i Orsteda zgoda dotyczy utworzenia wspólnych przedsięwzięć na bazie spółek PGE: Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 i Elektrownia Wiatrowa Baltica 3. Efektem ma być wspólna budowa dwóch farm wiatrowych.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył miliard euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata.
„Naszym zadaniem było zbadanie czy planowane transakcje mogą doprowadzić do ograniczenia konkurencji. Przeprowadzone postępowania wykluczyły taką możliwość” – oświadczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W lutym 2021 r. PGE i Orsted podpisały umowę inwestycyjną określającą warunki utworzenia joint ventures, których celem będzie budowa i eksploatacja dwóch morskich farm o łącznej mocy do 2,5 GW. Zgodnie z nią, Orsted kupi obejmie nowe udziały w podwyższonym kapitale spółek Baltica 2 i Baltica 3, tak by mieć w nich po 50 proc. Finalizację transakcji zaplanowano jeszcze w I kwartale 2021 r. Jak podkreślał w rozmowie z PAP prezes PGE Wojciech Dąbrowski, umowa jest korzystna, a za 50 proc. udziałów w aktywach wycenianych księgowo na ponad 100 mln zł Orsted zapłaci 657 mln zł.
Według PGE, bardziej zaawansowany z projektów - Baltica 3, może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.Orsted, w którym rząd Danii ma 50,1 proc. akcji to jeden z największych operatorów morskich farm wiatrowych na świecie. Posiada aktywa wytwórcze i projekty offshore w Danii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Niderlandach, oraz w USA i na Tajwanie.
Pod koniec stycznia 2021 r. Orlen wybrał kanadyjską grupę Northland na partnera w budowie morskiej farmy wiatrowej. Umowę joint venture zawarły Orlen, spółka Baltic Power oraz NP Baltic Wind, spółka z grupy Northland Power. W Baltic Power Orlen będzie miał 51 proc. udziałów, a Kanadyjczycy - 49 proc. Farma na Bałtyku ma mieć do 1,2 GW mocy. Rozpoczęcie budowy inwestycji planowane jest na 2023 r., a jej oddanie do użytku w 2026 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych