• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Morskie dostawy wielkogabarytowych konstrukcji na projekt Polimery Police

ac

16.02.2021 13:16 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Morskie dostawy wielkogabarytowych konstrukcji na projekt Polimery Police

Partnerzy portalu

Morskie dostawy wielkogabarytowych konstrukcji na projekt Polimery Police - GospodarkaMorska.pl
Grupa Azoty

Projekt "Polimery Police" to jedna z największych inwestycji w historii polskiego przemysłu chemicznego. Budowa fabryki propylenu to również wyzwanie logistyczne i obsługa dostaw ciężkich i wielkogabarytowych konstrukcji za pomocą transportu morskiego.

Dostawa 5 wielkich zbiorników ze stoczni Crist z Gdyni

Na zlecenie Hyundai Engineering, generalnego wykonawcy inwestycji Polimery Police grupy Azoty Poliolifens, firma ZKS Ferrum S.A. wyprodukowała 5 takich zbiorników w gdyńskiej Stoczni Crist. Każdy zbiornik ma pojemność 3450 m3 i będzie służyć do magazynowania produktu instalacji odwodornienia propanu – propylenu.

Pierwszy zbiornik przetransportowano na pokładzie ciężarowca Aura w dniach od 12 do 17 stycznia 2021 roku. Drugi dostarczono 11 lutego. Każdy z nich waży około 600 ton i ma wymiary 72,13 x 8,90 x 11,13m. Transport, realizowany przez spedytora Deugro z polskim partnerem Best Logistics, odbywał się z Gdyni bezpośrednio do nabrzeża w Porcie Barkowym w Policach. Tam przeprowadzono proces roll - off i zbiorniki dostarczono na położony poza portem plac budowy. Trasa przebiegała między innymi przez ul. Jasienicką i ul. Piotra i Pawła, konieczne było również wykonanie tymczasowej przeprawy mostowej na terenie oczyszczalni ścieków. Pozostałe 3 zbiorniki również powstają w stoczni Crist S.A. w Gdyni i będą przetransportowane do Polic w taki sam sposób.

„Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że zaprojektowane przez nas zbiorniki, udało się dostosować do przepisów właściwych dla rynku europejskiego – Dyrektywy Ciśnieniowej wraz z wymaganiami koreańskiego Klienta – ASME Sec. VIII Div.2. Dzięki wykorzystaniu potencjału produkcyjnego stoczni CRIST S.A. i doświadczenia w projektowaniu i wytwarzaniu wielkogabarytowych konstrukcji przez ZKS Ferrum S.A. projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem i umożliwił terminową realizację kolejnych etapów projektu Polimery Police” – podkreśla Arkadiusz Chrapek, Zastępca Dyrektora Handlowego ZKS Ferrum S.A.

”Wszystkie zbiorniki powstają w całości w naszej stoczni. Zakres prac obejmuje m.in. cięcie, zwijanie i spawanie blach płaszcza zbiorników, a także uzbrojenie ich w niezbędne wyposażenie takie jak: włazy, drabinki, rurociągi, uchwyty, czy urządzenia pomiarowe. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w tym projekcie” – mówi Tomasz Wrzask, rzecznik prasowy CRIST S.A.

Dostawy konstrukcji z Korei i Chin

Statek Pietersgracht należący do armatora Spliethoff dostarczył do Polic ok 250 sztuk ładunków o łącznej masie ponad 2000 ton z portów Gunsan i Masan w Korei Południowej. Największym z elementów był zbiornik o masie 596 ton i wymiarach ok 45 × 10 × 10m. Jednostka została rozładowana w dniach 31 stycznia - 10 lutego.

18 stycznia, z Chin do portu w Policach trafiła pierwsza dostawa komponentów na pokładzie statku Sophia. Z kolei 14 lutego ciężarowiec konwencjonalny Jumbo Jubilee dostarczył najwyższy ładunek wielkogabarytowy z wszystkich dostaw. Wśród, łącznie, 40 sztuk wyposażenia, znalazł się imponujący splitter propan - propylen o masie około 900 ton i wymiarach 96,00 x 9,35 x 8,90m. Jest to największy zbiornik jaki zostanie dostarczony na projekt. Ma służyć do oddzielenia propanu od propylenu w celu otrzymania propylenu o odpowiedniej czystości (min. 99,6%).  Największe i najcięższe elementy przywiezionego ładunku zostaną umieszczone na ciężarowcu pokładowym Aura i przetransportowane do Portu Barkowego, a stamtąd na plac budowy.

Projekt "Polimery Police" realizowany jest przez Grupę Azoty Poliolefins, należącą do Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, natomiast generalnym wykonawcą jest koreańska firma Hyundai Engineering. Zakres projektu obejmuje: instalację do odwodornienia propanu (PDH), instalację do produkcji polipropylenu, budowę zaplecza i infrastruktury logistycznej oraz terminala przeładunkowo-magazynowego. Na chwilę obecną na terenie budowy zakończono działania związane z prefabrykacją rurociągów i silosów magazynowych. Realizowany jest montaż płaszcza zewnętrznego zbiorników propanu i etylenu. Prowadzone są prace związane z pogłębieniem toru wodnego i budową nabrzeża.



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.