Planowany głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat. Budowę potwierdzają i wspierają politycy koalicji rządzącej, podkreślając jej ogromne znaczenie strategiczne. Zapowiadają również współpracę z mieszkańcami pobliskich terenów.
22 listopada 2023 roku belgijsko-katarskie konsorcjum Deme Concessions N.V. i Qterminals W.L.L., odpowiedzialne za inwestycję głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, otrzymało zgodę wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka na dzierżawę 75 ha terenu w Świnoujściu na okres 30 lat.
Port kontenerowy będzie przeznaczony dla statków o długości do 400 metrów, a związany z tym kanał żeglugowy, o długości 70 km, ma zostać pogłębiony do głębokości 17 metrów.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Będzie umiejscowiony na pirsie w morzu. Od strony morza ma być osłonięty falochronem. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Prace nad terminalem mają się zakończyć do 2028 roku.
Jednak z samej inwestycji mają nie być zadowoleni mieszkańcy dzielnicy Warszów. Politycy koalicji są gotowi do współpracy ze społecznością i kompromisów dotyczących budowy inwestycji.
- Trzeba usunąć uciążliwości, z którymi mieszkańcy borykają się na co dzień. To jest kwestia chociażby nierozwiązana kwestii własnościowej mieszkańców ulicy Ludzi Morza i Sołtana, którzy mieszkają na terenach portowych. To jest kwestia pylenia z portu, zatruwania nas oparami mazutu. Jesteśmy za rozwojem, natomiast niech wszystko odbywa się w porozumieniu z lokalną społecznością. Jeżeli się będzie rozmawiało, pokazywało się, w czym ten kontenerowy port może pomóc. Myślę, że jest możliwość na wypracowanie sensownego porozumienia - mówi poseł PO, Grzegorz Napieralski.
Napieralski zaznaczył również, że budowa terminalu zyskała na znaczeniu szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat, czyli po rozpoczęciu wojny na Ukrainie. Dodał, że Port Szczecin-Świnoujście stał się bardzo ważnym portem strategicznym, dlatego powinno się na niego patrzeć zupełnie inaczej niż kiedyś.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął