Zdjęcie sankcji z Iranu jest obecnie promykiem nadziei dla przewoźników kontenerowych. Jednak skorzystać z tego faktu mogą także rodzime spółki. Lotos, Orlen czy PGNIG dzięki otwarciu rynku irańskiego mogłyby sporo skorzystać.
Iran posiada obecnie olbrzymie rezerwy ropy, liczące 137,68 mld baryłek. To, zaraz po Arabii Saudyjskiej, najwięcej w całej Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC). Wydobycie utrzymuje się jednak na niskim poziomie i wynosi tylko 3,9 mln baryłek ropy dziennie. To efekt braku nowych technologii oraz starzejących się złóż. Pamiętajmy, że jeszcze w 1974 roku w Iranie wydobywało się ponad 6 mln baryłek ropy!
Iran to jednak wciąż ważna figura na rynku węglowodorów i polskie spółki mogłyby być zainteresowane zakupem praw do złóż w tym regionie. Po zniesieniu sankcji, co ma nastąpić prawdopodobnie do końca tego roku, Iran będzie łakomym kąskiem dla sektora offshore.
Już w maju dużo mówiło się o podpisaniu przez PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo) memorandum z National Iranian Oil Company. Koncerny miały współpracować przy wydobyciu ropy wokół wysp Lavan znajdujących się w Zatoce Perskiej. Surowiec z tego źródła miał trafiać do gdańskiego Naftoportu i zaopatrywać rafinerię Lotosu.
PGNiG zaprzeczyło wtedy takim doniesieniom, zaznaczając, że ich współpraca z NIOC godziła w sankcje nałożone na Iran przez USA i Unię Europejską. Za niedługo te problemy jednak znikną i projekt może ponownie wrócić na tapetę.
Dodajmy, że Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo już raz miało ekspoloatować irańskie złoża. Cztery lata po wynegocjowaniu przez PGNiG kontraktu wartego 7 mld dol. z National Iranian Oil Company (NIOC) na wydobycie z pola Lavan, PGNiG zostało wykluczone po niedotrzymaniu kilku istotnych terminów. Umowa została scedowana na miejscowych wykonawców.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii