W gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta trwa montaż scrubberów na statkach fińskiego armatora Finnlines. Wykonanie nowych systemów oczyszczania spalin nadzoruje Wartsila Polska. Umowa zakłada instalację systemów „Open Loop Scrubber” na sześciu jednostkach ro-ro, należących do tego przewoźnika.
Dokumentację projektową przygotowało biuro Wärtsilä Moss z Norwegii, a dokumentację wykonawczą opracowała firma Synkronex z Finlandii. Przebudowy związane są z wejściem w życie od 1 stycznia 2015 r. unijnej dyrektywy siarkowej, która zakłada obniżenia zawartości siarki w paliwach do 0,1% na Morzu Północnym, Bałtyku i w kanale La Manche.
Pierwszym statkiem, na którym zainstalowano nowym system, był Finnbreeze. Jednostka zacumowała przy nabrzeżu gdyńskiej stoczni 23 listopada 2014 r., a wszystkie prace związane z montażem instalacji oczyszczania spalin zakończono 23 grudnia 2014 r.
Wykonaniem stalowych elementów konstrukcyjnych, przewidzianych w tym projekcie (konstrukcja komina składająca się z 3 części, wykonanie i montaż rurociągów wydechu spalin w kominie, nowa skrzynia kingstonowa oraz konstrukcja nowego pomieszczenia tzw. water treatment room dla urządzeń tego systemu) zajęła się Stocznia Nauta. Stocznia była odpowiedzialna również za montaż urządzeń wielkogabarytowych, takich jak scrubber wraz ze zbiornikiem spływającej z niego wody morskiej (residence tank), tzw. zwężki Venturiego (Venturi pipes) oraz trójdrożnego zaworu odcinającego (3 way damper valve).
Natomiast wykonanie wszystkich rurociągów instalacji z żywic epoksydowych (typu GRE) oraz rurociągów systemu parowego, systemu powietrza kontrolnego i roboczego zlecono firmie Synkronex. Jej zadaniem był także montaż urządzeń i podzespołów systemu oczyszczania spalin. Po wykonaniu całości instalacji specjaliści Wartsila Polska przeprowadzali jej inspekcję pod względem jakości wykonania i zgodności z dokumentacją.
Ciekawostką może być fakt, że przy realizacji tego projektu stocznia zmuszona była do zatrudnienia grupy alpinistów, która musiała zainstalować 4 dysze (nozzle) w zamontowanych już na scrubberze Venturi pipes.
Miejsce statku Finnbreeze, pod koniec grudnia ub.r., zajęła kolejna jednostka ro-ro fińskiego armatora – Finnsea, na której przeprowadzono analogiczny zestaw prac. Obecnie zaś systemem „Open Loop Scrubber” montowany jest na następnym tego typu statku – Finnsun. Roboty potrwają do końca stycznia 2015 r. Zakończenie instalacji scrubberów na wszystkich sześciu jednostkach Finnlinesa planowane jest na koniec lutego 2015 r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii