• <
kongsberg_mega_2020

W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam

Strona główna Stocznie, offshore W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam
W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam - GospodarkaMorska.pl

ew

09.12.2019 Źródło: PAP

W Chinach rozpoczęła się budowa maszyny, która wywierci tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna będzie miała ponad 13 metrów średnicy, a średnica samej tarczy wyniesie 12 metrów.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam jest już budowana - poinformowały w poniedziałek służby prasowe świnoujskiego magistratu.

Konsorcjum budujące tunel zleciło wykonanie maszyny firmie China Railway Engineering Group. Urządzenie będzie wprawdzie podobne do tych, które wiercą tunele w innych inwestycjach, ale będzie miało parametry wskazane przez polskich projektantów tunelu.

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę ponad 13 metrów, a sama tarcza liczyć będzie 12 metrów. Długość całej konstrukcji ma wynieść 101 metrów, a waga - 2740 ton. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r. Później zostanie tam zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku br. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S i Energopol Szczecin SA.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r.
Źródło:
PAP
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 42,22 $ baryłka  -1,56% 15:55
 Cyna 17080,00 $ tona -1,70% 25 wrz
 Cynk 2365,00 $ tona -0,59% 25 wrz
 Aluminium 1708,00 $ tona 0,65% 25 wrz
 Pallad 2284,40 $ uncja  0,28% 15:53
 Platyna 885,85 $ uncja  -0,39% 15:55
 Srebro 24,11 $ uncja  1,22% 15:55
 Złoto 1893,05 $ uncja  0,37% 15:55

Dziękujemy za wysłane grafiki.