PMK
Energia wiatrowa może pokrywać około 20 proc. światowego zapotrzebowania na energię w 2030 roku – wynika z raportu Global Wind Energy Council (GWEC). Zmiany spowodowane są drastycznym spadkiem kosztów oraz zobowiązaniami wynikającymi z ograniczenia zmian klimatu do 2030 roku.
Podpisane w ubiegłym roku w Paryżu porozumienie klimatyczne może doprowadzić do ogólnoświatowego zaangażowania się w dekarbonizację sektora energetycznego. Wtedy łączna moc elektrowni wiatrowych ma wynieść nawet ok. 2 100 GW. To pięć razy więcej niż obecnie. Taki wzrost oznacza redukcję emisji dwutlenku węgla o ponad 3,3 mld ton rocznie oraz inwestycje na poziomie 200 mld euro rocznie. Do końca roku wielkość zainstalowanych mocy w energetyce wiatrowej wyniesie 433 GW, co jest równoznaczne z 17 proc. wzrostem (o ok. 60 GW).
Jak wynika z raportu GWEC, znaczna część wzrostu przypadnie na Chiny. Ich udział w światowej energetyce wiatrowej wyniesie 666,5 GW, czyli prawie czterokrotnie więcej niż obecnie. Dodane w ubiegłym roku przez Pekin 31 GW stanowiło prawie połowę wszystkich światowych mocy wytwórczych (63 GW). Był to rekord oddanych w ciągu roku mocy.
W tym roku tempo wzrostu mocy wiatrowych w Chinach może jednak spaść. To państwo ma bowiem trudności ze zbudowaniem wystarczających mocy przesyłowych dla nowo budowanych turbin. W lipcu tego roku zmarnowano 21 % energii wygenerowanej przez wiatraki. Było to związane ze spowolnionym wzrostem zapotrzebowania na energię oraz z zakończeniem budowy elektrowni węglowych, co utrudniło wiatrowym projektom dostęp do sieci.
Mimo trudności, Chiny nadal przeznaczają na energetykę odnawialną więcej pieniędzy niż Unia Europejska i Stany Zjednoczone łącznie.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth