pc
Koncern petrochemiczny Royal Dutch Shell sprzedaje za ok. 3,8 mld dolarów udziały w 10 złożach naftowych na Morzu Północnym konkurencyjnej firmie Chrysaor – podała w środę agencja AP Financial News. W ramach umowy Chrysaor przejmie też ok. 400 pracowników.
Brytyjsko-holenderski potentat naftowy ogłosił, że pozbywa się aktywów w ramach „zmiany modelu działalności”, wynikającej z obniżki cen ropy naftowej.
Zdaniem przedstawicieli koncernu Shell, wydobycie ropy na obszarach, których dotyczy transakcja, wyniosło w ubiegłym roku 115 tys. baryłek ekwiwalentu ropy dziennie. Stanowiło to „ponad połowę łącznej produkcji” koncernu na Morzu Północnym, która wyniosła w ub. roku „211 tys. baryłek ekwiwalentu surowca dziennie – wynika z danych firmy.
Według AP transakcja ta świadczy o zmianach, do jakich dochodzi w obszarze eksploatacji złóż naftowych na Morzu Północnym. Spadek produkcji i obniżka cen ropy naftowej zmuszają działające tam firmy do zmiany strategii inwestycyjnej. Shell, który jako pierwszy rozpoczął wydobycie surowca w tym regionie, szuka obecnie – jak wskazuje AP – możliwości wydobywczych m.in. w Rosji czy w Zatoce Meksykańskiej.
Przedstawiciele założonej w 2007 roku spółki Chrysaor, jak podaje AP, liczą na „maksymalizację wartości ekonomicznej” i „przedłużenie żywotności” zakupionych aktywów.
Aktywa objęte transakcją, które, jak podaje AP, stanowią ok. 2 proc. rezerw ropy naftowej i gazu ziemnego koncernu Shell, zwiększą rezerwy firmy Chrysaor ponad dwukrotnie, do 600 mln baryłek ekwiwalentu ropy.
Według AP, kwotę transakcji rozłożono na kilka transz. Najpierw Chrysaor zapłaci koncernowi Shell za udziały 3 mld dol., a kwota kolejnych płatności wyniesie w sumie 780 mln dol. Wysokość transz będzie uzależniona od cen ropy oraz wielkości produkcji na obszarach, których dotyczy transakcja.
Koncern Shell poniesie koszty wycofania się z eksploatacji złóż objętych umową w wysokości 1 mld dol.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii