• <

Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki dla Marynarki Wojennej?

Strona główna Stocznie, offshore Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki dla Marynarki Wojennej?
Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki dla Marynarki Wojennej? - GospodarkaMorska.pl

mk

26.04.2017 Źródło: własne

Wszystko na to wskazuje. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. Wartość przetargu, który wygrała stocznia opiewa na kwotę 220 mln zł.

- Wyrokiem ogłoszonym w dniu dzisiejszym Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia oraz unieważnienie czynności unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty. Izba stwierdziła, że oferta odwołującego nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp ponieważ zamawiający dopuścił możliwość negocjacji ofert wstępnych i wprowadzanie w nich zmian. Uznała również, że postępowanie nie jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego – poinformowała  portal trojmiasto.pl Magdalena Grabarczyk, wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej.

Sprawa przetargu na holowniki dla Marynarki Wojennej ciągnie się już kilka lat. Postępowanie przetargowe rozpoczęło się w 2014 r. Dotyczyło „jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu”. Inspektorat Uzbrojenia zwracał uwagę przede wszystkim na cenę, długość gwarancji, serwis i pomoc techniczną. Do przetargu przystąpiły: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia ze Szczecina oraz Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding jako jedyna nie została odrzucona i otrzymała 100 punktów. Od tej decyzji odwołała się jednak Stocznia Remontowa Nauta. Jej zarzuty dotyczyły głównie kwestii ceny oferty i sposobu jej obliczenia. To odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła, a w ponownym rozpatrzeniu ofert Inspektorat Uzbrojenia znów wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding.

Po tej decyzji konsorcjum stoczni Nauta oraz Gryfia ponownie złożyło odwołanie. Tym razem powodem była nieuzupełniona dokumentacja. I tę skargę KIO odrzuciła, uzasadniając decyzję faktem, iż zwycięski oferent uzupełnił własną dokumentację ofertową (chodziło głównie o pełnomocnictwo dla prezesa zarządu Remontowa Shipbuilding), co stanowiło podstawę do ponownego rozpatrzenia ofert. I w tym przypadku wybrano stocznię Remontowa Shipbuilding.

Następnie w połowie marca unieważniono przetarg. Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. IU nie sprecyzował, co to oznacza w przypadku tego przetargu. Jak komentowała unieważnienie przetargu „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”, prawdopodobnie chodzi o to, że rząd chce przekierować wszystkie publiczne zamówienia na statki do państwowych stoczni, czyli do kontrolowanej przez Polską Grupę Zbrojeniową grupy Mars, w której skład wchodzą m.in. Stocznia Remontowa Nauta, Morska Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej.

Przypomnijmy, że holowniki, które trafią do Marynarki Wojennej zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Pełna wyporność nowych jednostek sięgać ma 350 t. Holowniki będą przewozić 12 osób lub 50 na pokładzie otwartym, a ich autonomiczność to dwa tygodnie. Jednostki mają się rozpędzać do 12 w. Ma je również charakteryzować nieograniczona dzielność morska (zespół cech warunkujących bezpieczną, wygodną i - w miarę możności - szybką żeglugę w każdych warunkach pogodowych) oraz możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz holowania z rufy i dziobu.

Nowe holowniki mają być przeznaczone do zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, bez względu na warunki meteorologiczne. Oznacza to, że zostaną wykorzystane do wykonywania prac holowniczych, zadań związanych z ewakuacją techniczną oraz wsparcia akcji ratowniczych w ramach Morskiego Zespołu Ratowniczego. Dodatkowo jednostki będą przewoziły środki zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających na akwenach przybrzeżnych oraz podejmowały torpedy z wody.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 55,66 $ baryłka  -0,16% 16:55
 Cyna 22000,00 $ tona -2,85% 22 sty
 Cynk 2651,00 $ tona -2,07% 22 sty
 Aluminium 1975,00 $ tona -0,85% 22 sty
 Pallad 2326,75 $ uncja  -0,50% 16:54
 Platyna 1105,60 $ uncja  -0,01% 16:54
 Srebro 25,59 $ uncja  0,79% 16:54
 Złoto 1851,95 $ uncja  -0,16% 16:54

Dziękujemy za wysłane grafiki.