pc
W Stoczni Remontowej Nauta w czwartek miało miejsce palenie pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, w której także wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.
Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinien. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta. Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego. Podczas, gdy zostanie on zbudowany, zwodowany i jego wstępne próby zostaną wykonane w Polsce, montaż dodatkowego wyposażenia jednostki i prace instalacyjne wykonane zostaną w stoczni Saab w Karlskronie.
– Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy – szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac. Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem – powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.
– Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu – wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta S.A.
Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.
Saab dostarcza wiodące produkty, usługi i rozwiązania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa publicznego na całym świecie. Spółki grupy Saab działają i zatrudniają pracowników na wszystkich kontynentach. Dzięki pragmatycznej, nastawionej na innowacje i współpracę filozofii działania, Saab stale rozwija i ulepsza nowe technologie, w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb klientów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii