• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Legendarny PolarStar płynie do domu

Legendarny PolarStar płynie do domu - GospodarkaMorska.pl

jk

22.08.2017 Źródło: własne

Norweski symbol historii opuścił Szczecin i wypłynął do Fosnavåg. Tym samym zakończono renowację zabytkowego PolarStaru, pierwszego norweskiego statku stalowego do połowu fok.

Jednostka została zrekonstruowana tak, jak wyglądała w latach swojej świetności. Nadzór nad odbudową prowadził norweski konserwator zabytków. Statek zrekonstruowała stocznia VSP Marine Constructions. Prace były prowadzone przy nabrzeżach Stoczni Szczecińskiej.

Po odbudowie Polarstar będzie pełnił funkcję statku wycieczkowego, który będzie woził turystów w warunkach takich, jakie były 60 lat temu.

Dodajmy, że Polarstar zbudowany został w 1948 roku w szkockim Glasgow. Był pierwszym stalowym statkiem przeznaczonym do połowu fok. Na ówczesne czasy bardzo nowoczesny-częściowo spawany częściowo nitowany kadłub-został dodatkowo wzmocniony, by dziobem mógł radzić sobie z krą i zamarzniętymi wodami północnych mórz.

Pierwszymi właścicielami byli Martin, Peter i Karl Karlsenowie oraz szyper ( pełniący tę funkcję od wodowania w 1948 do 1952) Kristoffer Maro.Podczas wodowania w szkockiej stoczni James Lament&Co Ltd, jednostce nadano norweską nazwę "Polarfart"ale już przed pierwszym rejsem połowowym w 1949 roku nazwę zmieniono na angielską "Polarstar". Na dzwonie okrętowym do dziś wygrawerowana jest oryginalna nazwa.

Gdy jesienią 1948 roku statek dotarł do Norwegii był wówczas największym i najnowcześniejszym norweskim statkiem do połowu fok. Po zakończeniu pierwszego sezonu połowowego jednostka przeszła do służby w Królewskiej Flocie Duńskiej w okolicach wschodniej Grenladnii. Statek wykorzystywano również w transporcie zimowym i przeróżnych ekspedycjach. Dzięki chłodni na pokładzie przez wiele lat wykorzystywany był również do transportu żywności w Europie i na wschodnim wybrzeżu USA.

Polarstar spędził wiele lat na Spitsbergenie. Był także statkiem bazowym ekspedycji badawczych Norweskiego Instytutu Polarnego.W pozniejszych latach powrócił na arktyczne wody jako statek turystyczny pływający dla Svalbard Polar Travel. Dzięki kampanii mającej na celu uratowanie historycznego statku oraz licznym sposorom odrestaurowano statek i w 2005 roku uzyskał  ponownie certyfikat aby pływać po morzach północy.

Największa wartość historyczna wynika nie tylko z faktu , że był pierwszym stalowym statkiem połowowym i ostatnim statkiem do połowu fok pływających pod banderą Norwegii ale również z tego, że do dziś a więc ponad 60 lat zachował linię zewnętrzna, konstrukcję i wygląd z 1948 roku kiedy to został wodowany.

Norwegowie mają do niego stosunek bardzo sentymentalny. Jest dla nich symbolem historii.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32908,00 $ tona 0,27% 10 cze
 Cynk 2965,00 $ tona -1,03% 10 cze
 Aluminium 2470,00 $ tona 0,45% 10 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.