Norweski rząd zaoferował udziały w 54 koncesjach na Norweskim Szelfie Kontynentalnym (NCS) w ramach rundy licencyjnej APA 2014 w sumie 43 firmom. Wśród nich znalazły się norweskie spółki Grupy Lotos i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG).
Spośród 54 rozdysponowanych koncesji 34 zlokalizowane są na Morzu Północnym, 16 na Morzu Norweskim, a 4 na Morzu Barentsa. W ramach rundy licencyjnej APA 2014 złożona została rekordowa liczba aplikacji przez 47 firm naftowych. Udziały otrzymały w sumie 43 spółki, w tym 23 będzie posiadać status operatora. W tej ostatniej grupie znalazły się firmy Lotos Exploration and Production Norge, która została operatorem koncesji PL 797 na Morzu Norweskim z udziałem na poziomie 30 proc. (pozostałe udziały zaoferowano firmom Svenska, Spike - po 25 proc. oraz Petoro - 20 proc.) i PGNiG Upstream International, której przyznano 40 proc. udziałów koncesji PL 799, również na Morzu Norweskim (obok firm Statoil, VNG i Explora - po 20 proc. udziałów).
- Przyznanie nowych koncesji poszukiwawczych przynosi nowe możliwości dla nagrodzonych firm. Większość prac na NCS prowadzonych jest w rejonach dojrzałych, chodzi więc o zapewnienie stabilnego poziomu aktywności i kontynuację prac na Norweskim Szelfie - powiedział Tord Lien, norweski minister ropy i energii.
Rundy licencyjne APA obejmują najbardziej eksploatowane obszary NCS. Jednym z głównych wyzwań dojrzałych obszarów jest spodziewany spadek wielkości odkrywanych złóż. Mniejsze odkrycia mogą nie być opłacalne, gdyby miały być zagospodarowywane samodzielnie, ale nadal mogą być zyskowne, jeśli przy ich zagospodarowywaniu da się wykorzystać istniejącą i planowaną infrastrukturę przesyłową i przetwórczą, bądź też jeśli są rozpatrywane w kontekście połączenia z innymi okolicznymi projektami. Dlatego tak istotne jest w tym przypadku odkrycie i zagospodarowanie potencjalnych złóż na czas.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej