• <
nauta_2024

Komisja Europejska obawia się fuzji koreańskich gigantów stoczniowych

PMK

17.12.2019 21:12 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Komisja Europejska obawia się fuzji koreańskich gigantów stoczniowych

Partnerzy portalu

Komisja Europejska obawia się fuzji koreańskich gigantów stoczniowych - GospodarkaMorska.pl

Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że wszczęła szczegółowe postępowanie ws. oceny planowanego przejęcia wytwórcy statków Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) przez inną grupę stoczniową, Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH).

Komisja jest zaniepokojona, że fuzja może zmniejszyć konkurencję na różnych rynkach stoczni towarowych na świecie. Daewoo i Hyundai tworzą wraz Samsung Heavy Industries grupę trzech wielkich stoczni Korei Południowej, których statki pływają na całym świecie.

Po wstępnym badaniu rynku Komisja ma obawy, że proponowana transakcja może sprawić, że DSME zniknie jako ważna siła konkurencyjna na rynkach dużych kontenerowców, tankowców oraz statków do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) i gazu LPG.

Bruksela jest zaniepokojona, że pozostali producenci statków nie będą w stanie wywierać odpowiedniej presji konkurencyjnej na rynkach, których dotyczy transakcja. Boi się też, że klienci nie mieliby wystarczającej siły przetargowej wobec giganta, który powstałby z połączenia dwóch koreańskich stoczni.

"Transport morski to znaczna część wewnętrznego i zewnętrznego handlu towarowego UE. Europejskie przedsiębiorstwa żeglugowe regularnie kupują statki od DSME i HHIH, dwóch wiodących producentów statków towarowych na świecie. Dlatego dokładnie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie negatywnie na konkurencję w budowie statków towarowych" - oświadczyła we wtorkowym komunikacie wiceszefowa KE odpowiedzialna za sprawy konkurencji Margrethe Vestager.

Z danych, jakie udostępniła KE, wynika, że przy wykorzystaniu transportu morskiego przemieszczane jest około 30 proc. towarów w wewnętrznym handlu w UE i 90 proc. w skali globu. Główne firmy spedycyjne w Europie, które są klientami DSME i HHiH, odpowiadają za około 30 proc. światowego popytu na statki towarowe.

Komisja zidentyfikowała wysokie bariery wejścia na rynki kontenerowców, tankowców i gazowców dotyczące know-how, doświadczenia, a w niektórych przypadkach opanowania odpowiedniej technologii. Urzędnicy w Brukseli doszli na tym etapie do wniosku, że jest mało prawdopodobne, aby możliwe było wejście innych stoczni na rynki, by przeciwdziałać negatywnym skutkom transakcji.

Przejęcie zostało zgłoszone 12 listopada. Komisja ma teraz 90 dni roboczych, do 7 maja 2020 r., na podjęcie w decyzji tej sprawie.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.