• <
kongsberg_mega_2020

Kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Pełen portfel zamówień na rok 2020 (foto, wideo)

Strona główna Stocznie, offshore Kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Pełen portfel zamówień na rok 2020 (foto, wideo)
Kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Pełen portfel zamówień na rok 2020 (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

ew

10.01.2020 Źródło: własne

3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.

Wodowanie kadłuba odbyło się przy użyciu żurawia pływającego. Kadłub został opasany pasami transportowymi, podniesiony z uprzednio przygotowanej podbudowy montażowej i zwodowany.

SKAGERAK, bo tak została nazwana jednostka to 28,05 m trawler rybacki do połowu ryb dla lokalnego armatora ze SKAGEN (Dania). W pełni wyposażona jednostka ma zostać przekazana armatorowi w marcu 2020 roku.

Kadłub statku składa się z dwóch ciągłych pokładów. Pokładu głównego i pokładu roboczego. Na pokładzie głównym znajduje się asymetrycznie ustawione sterówka wykonana z aluminium. Maszt sygnałowy i maszt nawigacyjny również zostały wykonane z aluminium celem obniżenia środka ciężkości, poprawy stateczności i tym samym zwiększenia nośności statku.

Pawężowa rufa, taranowy dziób, walcowa gruszka a w szczególności stępka belkowa gwarantują również znakomite wartości statecznościowe.

Podoblenie dna, wyostrzenie rufowe oraz wstawka prostokąta na śródokręciu jednostki powodują dużą objętość a tym samym niespotykany tonaż jak dla tej wielkości jednostki tj około 320 GT.

Kadłub pod głównym pokładem został podzielony na następujące przedziały wodoszczelne: dziobowy do grodzi zderzeniowej, przedział roboczy – ładownia oraz siłownia wraz z przedziałem rufowym. Przedział dziobowy obejmuje zbiornik suchy wraz ze sterem strumieniowy, zbiornik oleju napędowego, zbiornik z komorą chłodzącą po środku. Na śródokręciu statku znajduje się sekcja ładunkowa z podwójnym dolnym zbiornikiem świeżej wody. Maszynownia wraz ze zbiornikami burtowymi i silnikiem główny sprzężonym z przekładnią oraz z linią wałów. Sprawność układu zwiększa dyszka Korta.

Operację wodowania jednostki #454 podzielono na 4 fazy:

    1. Transport jednostki w stronę nabrzeża 15 m
    2. Zdjęcie i podniesienie z podpór montażowych jednostki
    3. Obrót jednostki 90 stopni
    4. Wodowanie

Wodowanie jednostki odbyło się przy użyciu pasów transportowych, którymi został opasany kadłub statku bez użycia uchwytów transportowych.

Co więcej, kadłub został przetransportowany na miejsce podnoszenia na około 15 m z miejsca budowy przy użyciu części systemu HSS Hydraulic Skidding System (przesuwanie ładunku za pomocą siłowników hydraulicznych po przygotowanym odpowiednio do tego celu torowisku). Operacja wymagała przygotowania odpowiedniej podbudowy montażowej, na której został zbudowany statek.

Warto również zwrócić uwagę, że nabrzeże Indyjskie nie jest dostosowane do tego rodzaju operacji, co stanowiło dodatkowe utrudnienie.

Jak komentują przedstwiciele stoczni: ”Mimo, że operacja wodowania została przeprowadzona szybciej niż uprzednio planowano (ze względu na warunki atmosferyczne), przebiegłabardzo sprawnie, bezpiecznie i była skoordynowana zgodnie z założeniami. To kolejny, odmienny sposób wodowania jednostki wykorzystany w stoczni Karstensens Shipyard Poland pokazujący zwartość zespołu utworzonego niespełna półtora roku temu. Kolejną bardziej skomplikowaną operację transport kadłuba #452 planujemy za około 5 tygodni".


Główne dane statku:

Ciężar do transportu: 231 t
Długość całkowita: 28,05 m
Długość między pionami: 23,66 m
Szerokość: 8,40 m
Wysokość do pokładu głównego: 4,025 m
Wysokość do pokładu ochronnego: 6,40 m
Silnik główny: CATERPILLAR 820 kW

W trakcie operacji wodowania Karstensen Shipyard Poland współpracował z wieloma firmami:

Głównymi wykonawcami byly: firma Enerpol konstrukcje stalowe oraz Firma Atlantico konstrukcje aluminiowe

Transport jednostki w stronę nabrzeża wykonała firma ELPO oraz TREND PROJECT;
Dokumentację transportu oraz ształowanie jednostki wykonała firma Baltic Shipping Agency;
Ekspertyzę dotyczącą przejazdu przez nabrzeże Indyjskie oraz nadzór nad dostosowaniem nabrzeża do przejazdu wykonała firma Aquaprojekt z Gdańska;
Agentem operacji była firma Old Seas;
Całość prac koordynował zespół Karstensen Shipyard Poland.

Źródło:
własne
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 41,75 $ baryłka  0,00% 23:52
 Cyna 17998,00 $ tona -0,70% 22 wrz
 Cynk 2472,00 $ tona -0,40% 22 wrz
 Aluminium 1744,00 $ tona -0,46% 22 wrz
 Pallad 2235,40 $ uncja  -0,35% 01:52
 Platyna 844,75 $ uncja  0,20% 01:58
 Srebro 23,32 $ uncja  0,39% 01:58
 Złoto 1871,75 $ uncja  -0,01% 01:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.