W zeszły weekend w San Diego 3,400 tys stoczniowców wraz z rodzinami uczestniczyło w uroczystości wodowania Isla Belli, pierwszego na świecie kontenerowca zasilanego energią LNG.
Jednostka jest częścią kontraktu z TOTE, liderem branży logistycznej i transportowej, w ramach którego mają powstać dwa okręty zasilane LNG. Drugi statek powstanie w przyszłym roku. Łączna wartość inwestycji wynosi 350 mln dolarów. Kontenerowce te, znane jako Marlin Class, będą największymi suchymi statkami towarowymi pływającymi dzięki energii uzyskanej z gazu ziemnego. Zostaną wyposażone w system utylizacji wód balastowych, co uczyni je najbardziej ekologicznymi statkami na świecie. Dzięki spalaniu skroplonego gazu ziemnego, zamiast tradycyjnego oleju okręty staną się bardziej efektywne, będą też powodowały mniej zanieczyszczeń.
Matką chrzestną Isla Belli jest Sophie Sacco, żona przewodniczącego Międzynarodowej Unii Marynarzy (Seafarers International Union ), Michaela Sacco. Po nadaniu imienia 233-metrowa jednostka została zwodowana w Zatoce San Diego. Statek wyposażony jest w silniki MAN, będzie mógł poruszać się z prędkością do 22 węzłów. Jednostka ma 3100 TEU, wkrótce uda się do Jacksonville, na Florydę, do San Juan, a później do Puerto Rico.
Statek został zaprojektowny przez Dsec, spółkę z Korei południowej, która wraz z NASSCO zajmuje się budową statków handlowych.
Długość: 233 m
Szerokość: 32,2 m
Głębokość: 18,3 m
Zanurzenie: 10,5 m
TEU 3100
Silnik: MAN 8L70ME-C8.2-GI
Prędkość: do 22 węzłów
Zgodnie z konwencją BWT, do roku 2017 roku wszystkie statki muszą być wyposażone w systemy oczyszczania wód balastowych, uznane przez IMO. Zainstalowanie systemu, w zależności od tonażu jednostki, może kosztować armatora od 400 tys. do 2 mln dolarów. Światowy rynek, gdy chodzi o wartość dostaw i koszty montowania systemów, ocenia się na 30 mld dolarów.
Systemy oczyszczające wody balastowe opierają się na różnych zasadach i sposobach działania. Są to: dezynfekcja preparatami chemicznymi, ulegającymi biodegradacji, ozonowanie, usuwanie tlenu, filtrowanie, napromieniowanie UV (promienie ultrafioletowe, uszkadzające genetycznie mikroorganizmy i zapobiegające ich reprodukcji), generowanie ultradźwięków (drgań o wysokiej częstotliwości, powodujących destrukcję mikrobów), ogrzewanie wód balastowych do temperatury 45 stopni C i pompowanie wód wysokim ciśnieniem i gwałtowne ich rozprężanie. Niektóre systemy stanowią kombinację różnych sposobów neutralizacji wód balastowych, jak napromieniowanie UV i ozonowanie czy filtrowanie i sterylizacja.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej