jk
Przemysł stoczniowy jest priorytetowy, odbudowa tego przemysłu stała się nadrzędnym celem naszych działań - podkreślił w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Minister przypomniał podczas konferencji podsumowującej dwa lata pracy jego resortu, że odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego ma pomóc uchwalona jeszcze w ubiegłym roku tzw. ustawa stoczniowa.
Dodał, że zakłada ona m.in. zerową stawkę VAT na produkcję, import i wyposażenie dla statków morskich czy mniejsze obciążenia podatkowe w miejscach, strefach gdzie buduje się stawki.
"Będziemy robili ocenę, jak oddziaływuje (ustawa stoczniowa - PAP) na przemysł" - zapowiedział.
Jak mówił, innym równie ważnym dla przemysłu stoczniowego działaniem jest konsolidacja tego przemysłu. "To dzisiaj staje się jedynym racjonalnym rozwiązaniem przede wszystkim w świetle konkurencyjności, jak również odbudowy (...) potencjału w zakresie przemysłu stoczniowego" - dodał.
Gróbarczyk zwrócił uwagę, że produkcja stoczniowa kiedyś sięgała 500 tys. ton stali liczonych w ciężarze statku, a w 2014 r. było to już ledwie 25 tys. ton.
"Naszym celem jest powrót do możliwości odbudowy tego przemysłu. Przede wszystkim ma to być budowa statków w sposób rynkowy" - zaznaczył.
Podkreślił, że pierwszym elementem odbudowy przemysłu stoczniowego będzie zlecenie Polskiej Żegludze Bałtyckiej budowy promu dla operatora w stoczni szczecińskiej. "To w stu procentach zlecenie komercyjne, które jest naturalnym kierunkiem, jeśli chodzi o odbudowę przemysłu stoczniowego" - dodał.
Przypomniał, że do tej pory statki były kupowane w obcych stoczniach. "Dzisiaj przekierowujemy ten trend" - dodał. Jak mówił, rząd stara się, by wszystkie zlecenia, w tym Skarbu Państwa były realizowane przez nasze stocznie.
Podkreślił, że w efekcie nastąpił wzrost "wolumenu zamówień w obszarze stoczniowym, nie tylko państwowym, ale również prywatnym".
Przypomniał, że w tym celu powstał Morski Fundusz Inwestycyjny, którego wstępne założenia zostały już zaprezentowane, a kształt programu ma być zaprezentowany na koniec roku. Powiedział, że MFI jest skierowany do polskich stoczni i ma pomóc w uzyskiwaniu środków oraz zapewnić ciągłość finansową podczas realizacji inwestycji.
Zapowiedział, że "na przyszły rok przygotowujemy trzy niezwykle ważne programy dla przemysłu stoczniowego".
To - jak tłumaczył - program unijny tzw. zielona stocznia, czyli program recyklingu statków. "Włączyliśmy polskie stocznie w proces recyklingu. To jest szansa na aktywizowanie przemysłu stoczniowego" - ocenił.
Kolejny program dotyczy nowoczesnych platform offshore. "Już w przyszłym roku przemysł offshore powinien wyjść z kryzysu i wrócić do stałego inwestowania" - mówił minister.
Ostatnim projektem są inteligentne technologie okrętowe. "To projekt przygotowany ze stoczniami w ramach NCBR i odpowiednich środków, na badania, rozwój innowacyjną gospodarkę" - tłumaczył.
Minister podkreślił, że "to wszystko musi być wsparte przez Marynarkę Wojenną, Ministerstwo Obrony Narodowej i proces odbudowy polskiej floty wojennej jest integralną częścią projektu". "W tym roku zostanie podpisany pierwszy kontrakt na budowę statku, okrętu dla Marynarki Wojennej" - podsumował.
Gróbarczyk wskazał, że rozwój przemysłu stoczniowego ma duże znaczenie dla rynku pracy i dlatego dla resortu ważna jest także edukacja - szkolnictwo morskie i śródlądowe.
Jak mówił, w Polsce są "dwie niezwykle utytułowane i ważne akademie: Akademia Morska w Gdyni i w Szczecinie". "Są fenomenem na skalę europejską" - podkreślił.
"W Europie zniknęło szkolnictwo morskie. Dla nas to ogromne wyzwanie, aby stworzyć platformę - i to jest też cel - międzynarodowego szkolnictwa morskiego nie tylko kształcącego marynarzy w Europie, ale również na całym świecie" - powiedział.
Jak mówił, "jest to też przyczynek do tego, żeby odbudować szkolnictwo średnie". Pierwszym krokiem uczynionym tym kierunku - jak wskazał - jest odbudowa Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. "W przyszłym roku chcemy zorganizować pierwszy nabór" - poinformował.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii