Patrycja Cybulska
El Mellah gotowy do drogi. Zbudowany w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding żaglowiec został przekazany Marynarce Wojennej Algierii. W sobotę odbyła się uroczystość podniesienia bandery na jednostce.
– Ten piękny żaglowiec został zbudowany rękoma polskich stoczniowców, inżynierów i wszystkich tych, którzy się na tym znają. Takiego statku w tej stoczni jeszcze nie budowano – mówi Piotr Soyka, współwłaściciel i prezes Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING.
El-Mellah, czyli po arabsku „żeglarz”, dołączy do najszybszych i największych żaglowców szkolnych świata.
– Jest to tysięczna jednostka zwodowana w tej stoczni. Dziękuję Marynarce Wojennej Algierii za to, że zechciała ten projekt zrealizować u nas, bo bez tego wspaniałego pomysłu tak piękne dzieło nie byłoby możliwe – mówi Piotr Dowżenko, prezes Remontowa Shipbuilding.
Jak podkreślił Salah Lebdioui, ambasador Algierii w Polsce, El Mellah jest tak piękny, „bo ma pięknych rodziców”.
– Mamy tu dzisiaj owoc bardzo ważnej współpracy między naszymi krajami, która się będzie w przyszłości jeszcze rozwijać – mówi Salah Lebdioui, amabasador Algierii w Polsce.
Okręt szkolny został zamówiony za pośrednictwem wojskowej firmy Cenzin, specjalizującej się w handlu sprzętem wojskowym i bronią.
– Żaglowiec, który stoi przed państwem, jest najlepszym wyrazem i dowodem na bliską i dobrą współpracę między Polską a Algierią, między Polską Grupą Zbrojeniową a Ministerstwem Obrony Algierii – podkreśla Sebastian Meitz, prezes Cenzin.
El Mellah ma 110 m długości, 14,5 m szerokości, a jego powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Prędkość fregaty pod żaglami przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta wynosi około 17 węzłów. Jej najwyższy stalowy maszt ma 54 metry. Trzeci maszt jest jednocześnie kominem żaglowca. W ten sposób projektanci, czyli biuro projektowe Choreń Design & Consulting, uniknęli uciążliwego odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.
Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych z przodu i z tyłu fregaty manewrowanie nią jest łatwe. W przeciwieństwie do stawiania żagli. Przy tej operacji algierscy kadeci muszą polegać na sile własnych mięśni.
„Algierczyk” zabiera na pokład 222 członków załogi, w tym 120 kadetów, wśród których znajdzie się 40 kobiet.
– Barwy narodowe będą powiewać na maszcie żaglowca El Mellah, aby dołączył do naszej floty marynarki wojennej, w celu wzmocnienia systemu szkolenia i praktyk załóg – mówi generał Marynarki Wojennej Algierii Saad Mekhneche.
Oferta szkoleniowa dla Algierczyków opracowana została pod kierunkiem byłego komendanta Daru Młodzieży i prorektora ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni kpt. ż.w. Henryka Śniegockiego. Specjalne szkolenie przeszło około 80 algierskich praktykantów – oficerów, podoficerów i marynarzy.
– Całe wyszkolenie załogi polegało na dwumiesięcznym szkoleniu teoretycznym, dwumiesięcznym szkoleniu na Darze Młodzieży i dwumiesięcznym szkoleniu na El Mellahu – tłumaczy kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni.
El-Mellah to kolejny żaglowiec Zygmunta Chorenia, jednego z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.
Fregata El Mellah, oprócz doskonalenia rzemiosła morskiego i nawigacyjnego, będzie pełniła także funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyła w międzynarodowych zawodach i regatach. Do Algierii popłynąć ma w listopadzie.
El-Mellah w liczbach
Długość - 110 m
Szerokość - 14,5 m
Wysokość boczna - 8,6 m
Ożaglowanie - 3 000 m²
Prędkość pod żaglami - 17 węzłów
Załoga - 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii