gm24
W wyniku postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Wiceprezesa Zarządu do spraw Zarządzania Korporacyjnego spółki Fundusz Rozwoju Spółek S.A. powołano z dniem 23 stycznia 2020 roku Panią Joannę Walichnowską - poinformowała Rada Nadzorcza FRS.
Zarząd jednoosobowy został zmieniony na dwuosobowy z powołaniem Wiceprezesa Zarządu. Dotychczas jednoosobowy Zarząd sprawowany był przez Prezesa Zarządu, którym jest Paweł Brzezicki.
Zmiany w zarządzie FRS-u z pewnością mają związek z realizacją Programu Batory i mogą być sposobem na pomoc w sfinansowaniu budowy promu dla PŻB.
Przypomnijmy, że symboliczną stępkę pod budowę promu dla PŻB położono w Stoczni Szczecińskiej ponad 3 lata temu, jednak do dzisiaj nie rozpoczęła się dalsza faza produkcyjna nowej budowy. W między czasie PŻB zakupiła używaną jednostkę z rynku, która jako Nova Star obsługuje linie Gdańsk - Nynäshamn. Wartość rynkową tego typu jednostek ocenia się na około 80-90 mln euro* . Koszt budowy nowego promu może wynieść obecnie nawet 160-180 mln euro.
Zmiany w Zarządzie FRS mogą mieć wpływ na zmianę w strategii działalności Funduszu Rozwoju Spółek, który dotychczas koncentrował się na dokapitalizowaniu i poprawie sytuacji w spółkach z sektora stoczniowego - Stoczni Szczecińskiej i MSR Gryfia, umożliwiając doposażenie stoczni majątkiem produkcyjnym i obniżenie kosztów wskutek automatyzacji procesów produkcyjnych.
Na konieczność pozyskania jednostek zwraca również uwagę największy polski armator PŻM, który jest właścicielem Unity Line. Obsługujący 60 procent przewozów ze Świnoujścia do Szwecji armator, w najbliższych latach, musi pozyskać 4 nowe promy. Obecnie Grupa PŻM przynosi zyski a działalnosć promowa jest dla niej najbardziej opłacalną.
Fundusz Rozwoju Spółek S.A. z siedzibą w Warszawie realizuje zadania w obszarze restrukturyzacji i wsparcia kapitałowego małych i średnich spółek kontrolowanych przez państwo, oferując finansowanie dopasowane do potrzeb odbiorcy. Jedynym akcjonariuszem Funduszu jest Skarb Państwa.
* SPROSTOWANIE redakcji portalu GospodarkaMorska.pl
Informujemy, że informacja dotycząca rzekomej wartości transakcji zakupu promu NOVA-STAR przez Polską Żeglugę Bałtycką za kwotę 90 mln euro jest nieprawdziwa, rażąco zawyżona i była wynikiem złego sformułowania dotyczącego nieoficjalnej wartości tego typu jednostek na rynku żeglugowym. Za redakcyjny błąd przepraszamy.
z poważaniem
Mateusz Kowalewski
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej