ew
Azerbejdżański koncern Socar dostarczy w marcu na Białoruś 250 tys. ton ropy naftowej – poinformowało w piątek białoruskie przedsiębiorstwo Biełnaftachim. Pierwszy tankowiec już wypłynął z tureckiego portu Ceyhan.
„Wielkość dostaw od Socaru planowanych na marzec wzrosła. Ogólna ilość wyniesie ok. 250 tys. ton ropy” – powiedział agencji BiełTA rzecznik Biełnaftachimu Alaksandr Ciszczanka. Wcześniej mówiono o dostawach 160 tys. ton azerbejdżańskiej ropy.
Jak poinformował Ciszczanka, z tureckiego portu Ceyhan wypłynął już pierwszy tankowiec z surowcem dla rafinerii w Mozyrzu na południu Białorusi. Ropa płynie nim do ukraińskiej Odessy, a następnie rurociągiem Odessa-Brody zostanie przesłana dalej. „Ten rurociąg jest gotowy do przesyłu naszej ropy” – oświadczył rzecznik.
Prezes Biełnaftachimu Andrej Rybakou mówił 2 marca, że Socar może w 2020 roku dostarczyć na Białoruś ok. 1 mln ton ropy, a w kolejnych latach dostawy mogą wzrosnąć. „Wyszliśmy ze strefy komfortu, pracujemy z alternatywnymi dostawcami, kontynuujemy dywersyfikację” – dodał.
Białoruś zamówiła już również kilka tankowców ropy przez port w litewskiej Kłajpedzie. Była to ropa norweska, a także ropa rosyjska, kupiona od pośredników. Planowane są kolejne dostawy tą drogą.
Białoruś i Rosja od 1 stycznia nie mają podpisanych kontraktów na dostawy surowca dla Mińska. Moskwa nie zgodziła się na zniżki, a dotychczasowi dostawcy – największe rosyjskie firmy, żądają dodatkowej premii za każdą tonę ropy.
Mińsk umawia się na niewielkie dostawy z pomniejszymi eksporterami z Rosji. Poszukuje też alternatywnych kierunków dostaw, m.in. przez porty w krajach bałtyckich, Ukrainę, a także przez Polskę możliwym rewersem rurociągu Przyjaźń.
Dwie białoruskie rafinerie naftowe pracują na ograniczonych obrotach z powodu braku odpowiedniej ilości surowca.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii